Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De vill bli piggare med bättre mat

De är tonåringar på sommarlov, spelar fotboll, basket, innebandy och ishockey, tränar flera gånger i veckan och går en sommarkurs för att lära sig att prestera bättre och hålla sig friska – med hjälp av mat.

Annons

– Jag är redan piggare, jag tror det beror en del på maten, säger Erik Samuelsson, 17 år och basketkille i Sätra, och som just avslutat en penicillinkur mot halsflussen han haft i tre veckor.

I dag är kursdag två och kocken Peter Ågren inleder med uppföljning av gårdagen, berättar om energikakorna, färskosten och woklunchen killarna snart ska laga, och går sen rakt på sak:

– Har ni bajsat mycket? Det är bra. Fibrer sätter i gång tarmarna och gör rent i tarmfickorna. Vet nån hur många gånger man ska göra nummer två per dag? Två.

– Vad har ni för tankar om gårdagen då?

– Mycket, mycket trevligt och ruskigt gott, trots att det bara var vegetariskt, svarar Erik, som aldrig ätit nåt vegetariskt innan hans tränare Moussa N´Diaye tipsade om kursen.

– Jag älskar kött och det har inte funnits nån orsak att ändra på det.

I dag är Erik villig att ersätta en del av köttet han äter med vegetariska alternativ.

Ett val näringsterapeuten Jenny Näsström – som i likhet med Peter har ett eget företag; Näring och Hälsa – strax ska berätta mer om.

– Vet ni vad eufori är?, frågar Peter och visar små bruna tingestar som ingår i energikakorna.

– De heter kakaonibs och tas ur kakaofruktens skal, sen de sköljts och stötts i bitar är de färdiga att äta. Smaka, kakao innehåller sånt som gör en god och glad, alltså euforisk.

Sen delas killarna in i arbetslag och vips lagar de energikakor på smör, honung, grädde, müsli, kakaonibs och mullbär, goyibär, blåbär, inkabär, havtorn, och ostar av filmjölk och örter. Värm filen till 40 grader, sila genom duk, hacka paprikachili och vitlök, blanda, häll upp i skålar …

Anvisningen för energi- kakorna är lite lika. Fast nu ska gradantalet upp i 110. Blanda med müsli och bär, häll över i en oljad och sesamfröad form, bred ut – så är det klart!

– Nu känns det som nåt bränns vid, ni måste röra hela tiden, säger Peter med ena foten i tillagningsköket och den andra i beredningsköket.

Vid det här laget kurrar det högt i allas magar och Peter tar fram wokgrönsakerna. De har så klara färger, vackra former och rena dofter att det gör ont i ögonen och suger i magen.

– Vad är det här för grönsak?, frågar Peter, och strax har vi avverkat hela trädgårdslandet.

Blomkål, broccoli – med stam, savoykål, fänkål, rödkål, kålrabbi, rättika, bladselleri, rotselleri, rödlök och vitlök.

Så anländer Jenny och vi sätter oss vid kurslokalens stora bord igen. Jenny undrar om nån har en fråga och Erik berättar att han så ofta är sjuk.

– När ni är förkylda ska ni äta hemlagad mat, mycket grönt, bär och frukt, dricka citronvatten med ingefära i, och ta bort sockret …

Jenny har tagit med sig kokosolja till wokningen, och berättar att fem-sex matskedar om dan kan hålla sötsuget borta, smörjer tarmar och tarmfickor rena, och ger fin hy.

– Men köp den i glasburk, inte den i kyldisken!

Magkonserten tilltar, men innan vi kan äta ska grönsakerna skivas och hackas. Och nu går det undan. Sen tar alla var sin tallrik med woksaker, tillagar den egna portionen, smaksätter med Peters woksås, och kompletterar med kokt bovete, vildris och mjölksyrad coleslaw, husets proteiner i form av pintobönor, kikärtor och gröna linser, och fröblandning på pumpa- och solroskärnor, och sesam- och psylliumfrön.

Ett saligt sorl bryter ut, och medan vi avnjuter varsin energikaka berättar Peter att hans egen idrottskarriär avbröts av att han inte visste hur han skulle träna och äta rätt.

Nu har han tagit som sin uppgift att hjälpa dagens unga med det han själv inte fick hjälp med.

Vad de tycker?

– Överraskande gott. Annorlunda nyttigt. Förvånande lätt att förstå.

Fotnot: Peter Ågren och hans sambo, kocken Malin Pettersson, driver matföretaget Valbostreet där de erbjuder inspirations- och smakresor (kurser, mässor och marknader).

Parets senaste idé är en motivationskurs för idrottande tonåringar som vill förbättra sin hälsa och prestationsförmåga med mat.

Mer läsning

Annons