Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De vill ha bättre vinterdäck

Åtskilliga gånger i vinter har lastbilar orsakat stopp i trafiken på E 4.

Åkerinäringen och politiker vill se åtgärder. Bland förslagen finns krav på bättre vinterdäck, och möjlighet för polisen att stoppa dåligt utrustade ekipage.

Annons

– I dag är Volvos fabrik i Gent stängd på grund av ett banbrott i norra Sverige. Det är ett stort problem, säger riksdagsledamot Lars Beckman (M) för att betona betydelsen av fungerande infrastruktur när han på fredagen besökte branschorganisationen Gävleborgsåkarna för att diskutera hur trafikproblemen på vägarna ska minimeras, och i synnerhet för E 4.

Gävle Fjärrfrakt har 38 anställda och 20 fordon som kör i princip dygnet runt. De levererar bland annat livsmedel och blommor inom Sverige och kör ungefär 250 000 mil på ett år.

Problem med vägunderlaget

– De senaste två vintrarna har det varit mer problem med vägunderlaget och trots att vi har bra däck drabbas vi av andras problem, oftast på grund av att de kör med dåliga däck. Det kostar en del för åkerinäringen på ett år, säger Rolf Ågren på Gävle Fjärrfrakt.

Lars Beckman nämner ett exempel där E 4 blev avstängd 19 timmar utanför Hudiksvall, vilket han anser är oacceptabelt.

Lars-Axel Gustavsson, vd för Gävleborgsåkarna, anser att plogningen bör bli bättre och att fordon som inte är rätt utrustade för väglaget ska kunna stoppas av polisen, för att undvika avstängningar i trafiken. I dag har polisen inte den befogenheten.

Såväl Tyskland som Norge ställer högre krav på utrustning för tunga fordon. Enligt Ulf Berg (M) riksdagsledamot från Dalarna måste en lastbil som ska köra i Norge ha sju snökedjor med sig. Där finns också skyltar före backar som påtalar att föraren ska stanna och sätta på kedjor innan det är tillåtet att fortsätta.

Tvåfilig motorväg

Åkerinäringen efterfrågar också en tvåfilig motorväg norr om Gävle upp till Njurunda, något som politikerna inte var helt överens om eftersom vajerräcket har haft positiv effekt för trafiksäkerheten.

De moderata riksdagsmännen tänker nu diskutera förslagen inom partigruppen och så småningom med infrastrukturministern.