Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Fem punkter är avgörande för vår framtida skolstruktur

 
Hur ska skolan i Sandviken se ut? Läsarnas och politikernas åsikter
Visa alla artiklar

Den politiska styrgruppen för den nu framtagna skolhusplaneutredningen, med förtroendevalda från S, C, L, M och SD, har haft 5 grundläggande principer, som beslutats av kommunstyrelsen ska ligga till grund för styrningen av utredningen.

Dessa perspektiv har varit avgörande för de förslag utredarna nu lagt fram och som lämnades över till kommunstyrelsen den 1/9 att hantera.

De 5 perspektiv som MÅSTE vägas in i det fortsatta arbetet, är desamma som de 40 professionella tjänstemännen haft för ögonen i sitt gedigna utredningsarbete:

1. Ett ökande elevunderlag i centralorten, vilka inte inryms inom dagens skolstruktur.

2. Genom förändrade ”närhetsprincipområden” bryta den segregation som dagens struktur innebär.

3. Möjliggöra en likvärdig för- och grundskola för alla barn.

4. Teknisk status på befintliga skollokaler (lämplighet som skollokal, för ut- eller tillbyggnad för att möta nuvarande och framtida behov för såväl elever som pedagoger).

5. Ekonomiskt försvarbara investeringar och driftskostnader.

LÄS MER: Så kan Sandvikens framtida skola och förskola se ut – tre grundskolor i "skolbyar"

I de diskussioner som förts i styrgruppen på de förslag som lämnats från utredarna har SD hela tiden hävdat att alla skolor ska vara kvar samt att Österfärnebo högstadium och G/Hammarbys f–3-skola ska öppnas igen.

De moderata företrädarna har menat att Jernvallsskolan ska byggas ut till en renodlad högstadieskola med fler paralleller och ett utvidgat upptagningsområde, vilket skulle, enligt deras förslag, innebära en ny F–6-skola vid Björkparkens förskola, samt att man anser att Västanbyns skola ska byggas ut med fler paralleller F–6 och att elever ska bussas upp till Västanbyn för att fylla ut klasserna.

LÄS MER – DEBATT:

Arbetet med framtidens skola i Sandviken börjar idag!

Vi står inte för storskolor – även om de kallas för skolbyar

M:s ledamöter hävdade på det sista mötet att man inte ställer upp på skolbyar då det skulle vara en omskrivning av ”storskola”. På min fråga om vi (de politiskt förtroendevalda) verkligen ska motverka en friskolas etablering i kommunen med att ”hårdnackat” stå fast vid argumentet att ”storskolor” är endast av ondo, fick jag inget begripligt svar. Engelska skolan i Gävle har 1 200 elever, i årskurserna 4–9. I Sandviken skulle skolbyarna ha 1 200–1400 elever i årskurserna F–9.

Nu kommer förslaget att gå ut på remiss till samtliga partier och nämnder, medborgarna kommer ha möjlighet att lämna sina synpunkter via länk på sandviken.se. Det är ett viktigt arbete vi har framför oss. Men håll de fem principerna som avgörande för vår framtida skolstruktur, vilka vi alla måste förhålla oss till, oavsett om vi vill framåt, bakåt eller helt enkelt stå stilla.

Per-Ola Grönberg (L), ledamot i den politiska styrgruppen.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel