Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Kommunens beslut om EU-medborgare togs på juridiskt tveksamma grunder

I mars förra året lämnade vi in ett medborgarförslag till Sandvikens kommun. Vi föreslog att kommunen skulle inrätta ett långtidshärbärge för utsatta EU-medborgare. Vi framförde att tak över huvudet är en mänsklig rättighet som gäller alla. De utsatta EU-medborgarnas rättigheter är Sveriges ansvar så länge som de är här, oberoende av EU:s tremånadersregel.

Medborgarförslaget hamnade på individ- och familjeomsorgsnämndens bord och avslogs vid fullmäktiges möte den 17 februari. Svaret var långt och utförligt, vilket visar att nämnden tagit frågan på allvar.

Tyvärr är svaret dock fullt av missförstånd i förhållande till gällande rätt. I sitt svar skriver kommunen nämligen att det enligt socialtjänstlagen inte är möjligt att bevilja långvarigt bistånd till utsatta EU-medborgare som vistats i Sverige mer än tre månader och alltså ej har uppehållsrätt.

Johanna Westeson, jurist och sakkunnig för Amnesty-kampanjen Också människa, har en annan uppfattning. Tvärtemot vad kommunen hävdar i sitt svar har kommuner total handlingsfrihet att ge allt bistånd som det bedöms finnas behov av. Det framgår tydligt av socialtjänstlagen 4 kap 1 och 2§§. Socialtjänstlagen är lex specialis, specialförvaltningsrättslig lagstiftning, i förhållande till kommunallagens generella bestämmelser. Därför gäller socialtjänstlagen i detta avseende och kommunen skulle visst kunna bevilja stöd till utländska medborgare som vistas i kommunen även på längre sikt.

En persons uppehållsrätt i Sverige avgörs av reglerna i utlänningslagen, och det är Migrationsverket som är ansvarig myndighet för att bedöma om en person har uppehållsrätt eller inte. Kommunerna varken kan eller ska göra den bedömningen, och det är allvarligt om tjänstepersoner på kommunal nivå förväntas ta beslut som de vare sig har mandat eller kunskap att göra.

Vi uppskattar att vårt förslag bemöttes med en utförlig motivering, men tycker att det är bekymmersamt att kommunen fattat sitt beslut på juridiskt tveksamma grunder. Vår bedömning är att kommunen visst skulle ha möjlighet att öppna ett långtidshärbärge i enlighet med förslaget. Om kommunen sedan väljer att inte göra det är en annan fråga. Men då är det brist på politisk vilja som avgör saken, och inte juridiska hinder.

Tak över huvudet är en mänsklig rättighet som omfattar alla personer inom ett land och inom en kommun, oavsett medborgarskap och legal status. Vi uppmanas nu av folkhälsomyndigheten att hålla oss hemma. Men om du inte har ett hem? Vad händer med de hemlösa under coronapandemin?

Sigbrit Nordvall, Amnestygrupp 129

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel