Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Moderaterna säger nej till sänkt hastighet på länets vägar  

Gävleborg förtjänar höjd vägstandard, inte sänkt hastighet, anser vi moderater.  Därför säger vi nej till de planerade hastighetssänkningarna på väg 50 mellan Söderhamn och länsgränsen till Dalarna samt längs E4 i Nordanstig. Detta förslag har nu kommit på remiss till Region Gävleborg från Trafikverket där myndigheten vill höra vad regionen anser om detta.

För det första så gjorde storstadsperspektivets verklighetsfrånvända syn på infrastruktur sig extra synlig när man smalnade av väg 50 mellan Söderhamn och Bollnäs. En viktig vägsträcka för såväl arbets- och studiependlare, som för lantbrukarna som kör sina traktorer längs vägen, och ambulanserna som ser till att ge våra invånare akutvård i rätt tid. Denna trafik, i vissa fall livsviktig trafik, försämrade man för när man smalnade av vägen, nu vill man alltså försämra vardagen för riksväg 50:s trafikanter lite till med en hastighetssänkning.

Sedan så har vi E4 genom Nordanstig. En av de värsta flaskhalsarna på hela E4 om ni frågar mig. Istället för att höja trafiksäkerheten på denna bitvis farliga väg med exempelvis ny asfalt och mitträcke så blir alltså förslag på åtgärd att sänka hastigheten. Detta i en glesbygdskommun där människor är mer beroende av bilen än i de flesta andra kommuner.

Dock planeras nu för upprustning av E4 genom Nordanstig där det ska byggas 2+1-väg som idag finns mellan Gävle och Söderhamn. Även det är en flaskhals. Vad gäller sträckan mellan Gävle och Söderhamn finns idag framtida planer på att förhoppningsvis kunna bygga fullvärdig fyrfältsväg. Varför då inte göra rätt från början i Nordanstig och bygga fyrfältsväg på en gång så slipper man ångra sig i efterhand som skett mellan Gävle och Söderhamn?

Vi moderater hoppas att den styrande majoriteten (S, C, V och MP) i regionen väljer att kroka arm med oss i denna fråga och lämna ett rungande nej till svar på Trafikverkets remiss. Det bilfientliga storstadsperspektivet på trafik måste få ett slut någon gång. Det av oss moderater väl använda uttrycket ”Utan bilen stannar Sverige” må låta som en politisk floskel för en centralt bodd strateg på Trafikverket, men för småbarnspappan i Glössbo och egenföretagaren i Gnarp är det uttrycket en sanning.         

Alexander Hägg (M), regionråd i opposition

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel