Vidare till arbetarbladet.se

Debatt: Öppet brev till byggnadsarbetare och företagare i Gävleborg som vill ha schyssta villkor

Ni är händerna som bygger Sverige. Ni går upp klockan fem på morgonen och beger er till arbetsplatsen för att bygga bostäder, sjukhus och skolor.

Är du som byggnadsarbetare osäker på om din pension kommer att räcka till? Är du osäker på om du är skyddad av försäkringar om du skulle drabbas av en olycka på jobbet? Är du osäker på om du kommer att få den lönehöjning som brukar falla ut under våren?

Är du som företagare osäker på om du kommer att kunna konkurrera om nästa byggjobb? Kommer någon firma att lägga ett så lågt pris att du omöjligtvis kan matcha det för att du följer kollektivavtalet?

Du som företagare är ju fullt medveten om att enmansföretag inte ska teckna kollektivavtal, likaså företag som endast består av nära familjemedlemmar. Du vet att det inte är de som lägger låga bud som gör så att ditt företag förlorar ett jobb. Du tycker också att det är viktigt att bygga med egen personal, du förstår att det inte är hållbart att vinna en upphandling och ”sälja” vidare jobbet till flera mindre företag där de anställda har sämre villkor.

I årets avtalsrörelse är det många viktiga frågor som måste få en lösning. Den kanske viktigaste handlar om ordning och reda. Idag dyker det upp både svenska och utländska företag som konkurrerar med usla löner och villkor. Inom vårt geografiska område likväl som resten av Sverige dyker det upp vittnesmål som beskriver en horribel verklighet. Arbetare som tvingas sova på gipsbuntar i källaren på bygget. Arbetare som hotas och till och med får stryk när de kräver humana villkor. Arbetare som riskerar livet för att företaget de arbetar åt förvägrar dem ställningar och fallskydd. Arbetare som vistas i Sverige utan giltiga arbetstillstånd och arbetar under slavliknande förhållanden. Arbetare som inte vågar prata med facket eller media av rädsla för att bli avskedade eller hemskickade.

Detta är något vi i Byggnads talat om i tio år, minst. Vi har till och med strejkat för att få in regleringar i kollektivavtalen gällande underentreprenörer och schyssta villkor. När inte arbetsgivarföreningarna tar detta på allvar går vi till politiken. Handslaget, som handlar om ordning och reda på offentligt upphandlade byggen, mellan Byggnads GävleDala och Socialdemokraterna är ett sådant exempel.

Nu har även rikspolitiken insett problemen och regeringen har gett myndigheterna större anslag för att de ska kunna utföra kontroller, vilket de gjort med gott resultat. Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark kommer under våren lägga fram ett förslag till riksdagen som syftar till att ge de fackliga regionala skyddsombuden större befogenheter att verka på arbetsplatserna. Det är gott så.

Byggnads GävleDala anser att det är orimligt att skattebetalarna ska ta kostnaden för myndigheternas uppstädning av branschen. Det mest rimliga vore att företagen bekostade denna ”städning”. Det är nämligen oseriösa företagare som ställt till med oredan och bör således städa efter sig.

Kim Söderström, ordförande Byggnads GävleDala

Har du något att säga?