Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Politiker, får du ihop ekvationen med allt större barngrupper?

Öppet brev till Sandvikens politiker om barngruppers storlek i förskolan.

Hej du politiker i Sandviken!

Kom på en sak. Vet du vad Skolverkets riktlinjer säger om barngruppers storlek i förskolan? Inte. Då kan jag hjälpa dig. I grupper med de yngsta, de mellan ett och tre år ligger riktmärket på 6–12 barn. Per grupp. För de äldre, fyra- och femåringarna, är det 9–15.

Visualisera. Upp till tolv blöjbarn som ska kläs på, kläs av, bytas blöja på, samsas i grupp, aktiveras, tröstas, serveras mat, matas, sova, utvecklas utifrån läroplanens högt uppsatta mål, med mera, med mera. Visualisera det. Och du! Visualisera samtidigt hur det var när du var hemma och föräldraledig, ensam med ett barn.

Men du, just det! Det var ju Skolverkets riktlinjer det, inte Sandvikens. Har du koll? Inte? Max tolv blöjbarn, max femton fyraåringar? Ska vi småle? Kanske inte.

Barn- och elevpeng. Budget i balans.

Visualisera. 16 som standard för de yngre. De äldre uppemot 24. Förskolebarn, samtidigt.

Personaltätheten då? Koll på den? Inte. Tre heltidstjänster per avdelning. Att täcka förskolans öppettider. Kan du räkna? Tre samtidigt hela tiden? Skulle inte tro det. Möten, samtal, rast, sjukdom, utbildning, tjänstledighet, vikariebrist, planeringstid, dokumentation. Visualisera. Fått ihop ekvationen? Såg du någon ”fikarast” förresten?

Men du, jag glömde. Barn- och elevpeng. Budget i balans.

Det krympte visst till 2,9 de där 3,0. Nej, attans det var häromåret, nu är det visst 2,8. Viskas om lägre ändå, någonstans. Visualisera. Och glöm nu för sjutton inte din egen föräldraledighet, den med ett barn på en vuxen. Utan Läroplansmål. Kan du räkna? Visualisera?

Låt sedan tankarna gå över till ditt jobb. Du vet ditt jobb att skapa förutsättningar att uppfylla Skollagens och Läroplanens mål, och för all del ditt arbetsmiljöansvar. Det jobbet, det ansvaret, har du koll på det? Visualisera. Det du politiker, den bollen skulle du kunna ta. Men fortsätt du för all del att utreda fjärrundervisning. Min röst får du dock inte. Att lyssna på min får du däremot väldigt gärna göra. Den som representerar Sandvikens lärare. Visualisera!

Och du! Vill du veta mer så kommer jag gärna och berättar. Med mina 755 röster. Vill du? Inte? Har du lärt dig visualisera, månne?

Fler lämpliga samtalsämnen vore annars:

• Dina kunskaper om den forskning och beprövad erfarenhet som all undervisning ska utgå från.

• Dina förslag på hur ni politiker ska realisera vårt nya kollektivavtal, HÖK-21.

• Hur du tycker att Sandvikens budgetfördelning fungerat gällande tidigare avtalsskrivningar om kompetensförsörjning och löneutveckling för lärarna.

• Vad du känner när du ser skitiga, blöta och förstörda privata kläder och skor hos de förskollärare, fritidspedagoger och idrottslärare som bedriver en stor del av sitt uppdrag utomhus. Du kan samtidigt visualiserar parkarbetarnas blåställ.

• Dina tankar när du pausgympar eller rent av nyttjar en friskvårdstimme i vetskapen att knappt en enda av mina medlemmar hinner det.

• Hur du tänker visa alla de lärare som under hela pandemin tagit ansvar för barn och ungas trygghet och utveckling uppskattning. På plats. Oundvikligt, fysiskt nära.

Hör du av dig?

Anette Almström Kovacic, ordförande och huvudskyddsombud, Lärarförbundet, Sandviken

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel