Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Satsa på slöjd och slöjdlärare

Slöjdämnet har varit föremål för debatt, tillsammans med andra praktiskt estetiska ämnen. Utrymmet för slöjdämnet och andra praktiska ämnen är försvinnande litet i timplanerna. Detta är ett feltänk, menar vi. Ämnets unika möjligheter att stödja elevers lärande har inte lyfts fram och inte heller ämnets möjligheter att stödja kunskapsutveckling i hållbar utveckling och produktutveckling. Bristen på slöjdlärare är stor och detta är ett hot mot ämnets ställning. Detta måste snabbt förändras genom såväl centrala som lokala insatser.

Slöjdämnets unika möjligheter att stödja elevers lärande och att ämnet direkt kan relaterats till FN:s mål för hållbar utveckling är viktigt att framhålla. Slöjdämnet kan öka förståelsen för resursbevarande konsumtion och återanvändning. Slöjdämnet kan handla om val, av material, resurshushållning, kvalité, problemlösning, produktvård och reparation. Slöjden ger också goda möjlighet att reflektera över etiska frågor kopplade till konsumtion och resurser. Återbruk genom att använda materialrester och att laga plagg kan engagera elevernas föräldrar och slöjden kan då dessutom bidra till social hållbarhet. Om läroplanerna förmedlar en vision om hållbar utveckling så erbjuder läroplanerna, inte konkret stöd när det gäller metoder eller innehåll. Det gör att de professionella slöjdlärarna har en av de viktigaste didaktiska utvecklingsuppgifterna i skolan. Didaktik handlar om undervisning och lärande och är ett kärnämne i lärarutbildningen.

Hur kan man då börja sina studier som blivande slöjdlärare? Genom textildesignskolans ettåriga integrationsprojekt kan blivande slöjdlärare skaffa sig en praktisk bas för vidare studier mot examinerad slöjdlärare. Sandviken och hela Gävleborgs Län har brist på slöjdlärare. Projektet, är ett integrationsprojekt med hälften nysvenskar och hälften svenskar, har unika möjligheter att stödja integration genom arbete med kulturmöten. Språket är genomgående svenska. Studievägledning och karriärplanering ges, och dessutom fokuseras på praktiska kulturmöten. Textildesignprojektet kan knyta samman kulturtraditioner med dagens samhällssituation. Projektet kan givetvis leda till andra yrken också, liksom till eget företagande.

Integrationsprojektet ger en utmärkt möjlighet för studerande att förstå sig på relationen till sin kulturella omgivning, identitet och tillhörighet och att kommunicera ut sin förståelse av världen och sig själva i och genom textildesignarbetet. Att använda traditionella och nyare hantverksmetoder för att uttrycka sin identitet och världsuppfattning bidrar till ett hållbart samhälle genom att bevara och utveckla kulturella traditioner och värden som står i harmoni med naturen. Samtidigt utvecklar slöjden kreativiteten och designkompetensen vilket inte går att automatisera. Speciellt när hälften av dagens jobb spås att försvinna genom AI.

Genom att tydligt knyta hantverket till hållbar utveckling har slöjdlärarna en potential att förändra samhällets uppfattning om att slöjd är ett roligt, men inte så viktigt ämne i skolan. Slöjdarbete som en form av terapi, självuttryck och antistress kan tydligt knytas till FN:s hållbarhetsmål om främjande av hälsa och välbefinnande. Slöjden kan alltså bidra till hälsa och välbefinnande.

Satsa på slöjden i skolan. Trygga behovet av slöjdlärare.

Åsa Morberg, docent i didaktik

Birgitta Persson, slöjdlärare och driver Stiftelsen Textildesignskolan i Sandviken

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel