Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Skolhusplan 2030 i Sandviken – var ska fokus ligga?

Syftet med skolan är att ge varje elev bästa möjliga utbildning utifrån sina egna förutsättningar. Dagens barn och unga ska genom sina framtida arbetsinsatser bidra till ett skatteunderlag som garanterar den gemensamma välfärden. Samtidigt pågår en ständig utveckling i samhället.

LÄS MER:

Sandvikens plan på förskolebyar får kritik

LISTA: Skola för skola – så många miljoner kostar satsningen på skolbyar i Sandviken

Så kan Sandvikens framtida skola och förskola se ut – tre grundskolor i "skolbyar"

Var ska då fokus ligga när kommunfullmäktige i Sandviken tar ställning till utredningen?

Ska den ligga på ekonomin? Nej, kommuner ska inte vara vinstdrivande även om budgeten ska gå ihop.

Ska den ligga på byggnader? Nej, inte mer än att det uppfyller myndigheters baskrav.

Ska den ligga på människor i skolan? Ja, på interaktionen mellan elev–lärare, elev–elev och skola–förälder.

Det enda som leder till att elever utvecklas är att förtroendefulla relationer skapas mellan elev och lärare. Det är först när en ung människa känner att den är viktig och sedd av läraren som det blir angeläget för den unge att göra sitt bästa. Då sker en kunskapsutveckling hos individen.

Elever emellan kan en studiemotivation uppstå om gruppen studiemotiverade elever dominerar i en klass.

När den framtida skolan lyckas återskapa respekten för lärares professionalitet kan föräldrar med förtroende lämna ansvaret för undervisningen till lärarna. Tyvärr är det inte så idag.

Men skolverksamhet är också i ständig utveckling och de "skolbyar" som planeras idag är med säkerhet omoderna år 2030.

Samtidigt med att Sandvikens skolor behöver utökade lokaler bör fokus också ligga på framtida förändringar i arbetsformer och det är här som Österfärnebo högstadium kan komma in.

Coronapandemin har visat att distansarbete kan fungera riktigt bra i samhället och den erfarenheten kan tas tillvara bättre.

De elever som inte känner att skolcentra med över 1 000 elever på varje ställe, som idylliseras genom att kallas "skolbyar" i en omisskännlig Bullerby-anda, kan välja att resa till en kommunal friskola/friskola i Österfärnebo där fjärrundervisning/ distansundervisning ges med stöd av handledare/lärare, tillika med att viss ämnesundervisning sker centralt i Sandviken 1–2 dagar/vecka. En sådan annorlunda skolmiljö kan ge positiva effekter på elevers kunskapsutveckling.

Den framtida skolan i Sandvikens kommun behöver utveckla nya arbetsformer jämsides med omorganisation och utbyggnad. Sker inte det parallellt kommer Sandvikens skolor att vara föråldrade när Skolhusplanen är genomförd år 2030.

Ann-Mari Bergström (M), kommunfullmäktige

Österfärnebo

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel