Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: 37 kronor per liter fossilt bränsle är rimligt

Annons

På några få veckor har över 11 000 svenskar samlats kring insikten att den åverkan fossilt bränsle har på klimat, miljö och hälsa gör att priset på dessa bränslen måste höjas. Något är väldigt fel när miljövidriga beslut är lättare och billigare att ta än miljövänliga. Det måste kosta att förstöra planeten våra efterkommande skall ärva.

Vår uppfattning är att granskad vetenskap skall vara grunden för de beslut som tas. Vi anser att morötter är bättre än piskor för att få våra arbetskamrater, grannar och vänner med på omställnings-tåget mot en friskare planet. Det är dags för makthavare i Sverige och i EU att agera och styra besluten i rätt riktning. Det är hög tid att ställa om så behov går före bekvämlighet, då är en skattehöjning i flera steg vägen att gå. Det finns människor på landsbygden där bilen är en förutsättning för vardagen, det finns de som måste köra till jobbet men vars löner inte ökat i paritet med de generella prisökningarna, givetvis skall dessa stöttas. Men faktum är att runt hälften av alla bilresor är under fem kilometer, dessa resor vill vi för miljöns och hälsans skull minska på.

Sveriges utsläpp av koldioxid är per år 60 miljoner ton och våra skogar klarar att binda 40 av dessa. Våra svenska skogar räcker alltså inte för att binda våra egna utsläpp. Det finns teknik för att binda överskott av koldioxid, men den är kostsam. Skall vi göra det så är det rimligt att de bränslen som förorsakar kostnaderna också står för dem. Att binda koldioxid från en liter fossilt bränsle motsvarar en extra punktskatt på 13 kr.

Enligt en studie från IVL var sjukvårdens kostnad för luftföroreningar 2015 hela 56 miljarder kronor, koldioxidskatten drog in 32 miljarder. Till kostnaderna kan skador på skog och grödor, extra erosion på infrastruktur och byggnader, samt kalkningsinsatser i marker och vattendrag adderas. De sammantagna kostnaderna utsläppen åsamkar är alltså närmst astronomiska och täcks långt ifrån av dagens koldioxidskatt. Att täcka de extra sjukvårdskostnaderna de fossila bränslena orsakar motsvarar en punktskatt på 6 kr per liter bränsle. Att studien dessutom visar att uppåt 7 600 människor dör av luftföroreningarna och att tiotusentals blir sjuka, och då i huvudsak på grund av diesel, gör fossiltragiken än större.

Den slutsats vi drar är att samhällets kostnader för fossila bränslen är så stora att skatterna på de fossila bränslena är långt ifrån den kassako för staten som vissa försöker göra gällande. Varje såld liter kostar samhället 19 kr, ett literpris på 37 kr är därför rimligt. Faktum är att vi skattebetalare idag får täcka fossilfordonens samhällskostnader. Ett annat faktum är att vi faktiskt behöver fordon för att hålla vårt samhälle vid liv, så en del av kostnaderna måste täckas av det gemensamma.

Vi menar att fossila transportmedel måste fasas ut under en period om 10, 15, kanske 20 år. Efter det måste vi ha fordon som drivs av miljö- och klimatvänligare bränslen, fram till dess krävs det att vi alla börjar använda våra fordon på ett ansvarsfullt sätt. Allt annat är omoraliskt gentemot kommande generationer.

• Skatterna på bensin och diesel måste höjas, sänkt bränslepris driver bilismen åt fel håll.

• Priset på fossilt bränsle skall täcka samtliga miljökostnader det förorsakar.

Vi vänder oss också mot dagens polariserade debattklimat, en person är nämligen lika lite miljömupp när denne väljer cykeln som att personen i fråga är ett miljösvin om denne inte lever helt klimatneutralt. I Facebookgruppen för Bensinupproret 3.0 finns mängder med kreativa och realistiska tankar om t.ex. hur stödet till glesbygden kan utformas. Om du delar vår vision om en fossilfri värld är du välkommen att läsa, begrunda och delta i diskussionerna om landsbygdens utveckling och vägen till det fossilfria samhället. Diskussioner som tar hela Sverige mot framtiden.

Sist men inte minst, olyckskorpar och starka ekonomiska intressen försöker inbilla oss att tro att det här inte går att förändra, men det går, självklart går det!

Karin Leoson, Gotlands län, Christofer Ohlsson, Gävleborgs län, Markus Kerttu, Hallands län, Liv Lind, Jämtlands län, Robert Jarl, Jönköpings län, MaxMikael Wilde Björling, Kalmar län, Christine Tidåsen, Kronobergs län, Alexander Bergenstråle, Norrbottens län, Per Edman, Skåne län, Helena Stenbeck, Nilsson, Stockholms län, Karl Sjösten, Södermanlands län, Oskar Westgren, Uppsala län, Efrain Johansson, Värmlands län, Raffen Hansson, Västra Götalands län, Ulf Pantzare, Västerbottens län, Erica Utter, Västernorrlands län, Emil Henriksson, Västmanlands län, Katarina Strandahl, Örebro län, Henrik Lindquist, Östergötlands län

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons