Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den glada hälsocentralen

/
  • EN BUKETT HC-BLOMSTER. Ingela Hedblom, distriktssköterska,  Ann Kristin Hope, sjukgymnast, Peter Welander, familjeläkare, Göran Dahlin, familjeläkare, Anna-Karin Karlberg, distriktssköterska, Tuula Laakko, undersköterska, Jenny Karlsson, arbetsterapeut, och Helena Olsson, läkarsekreterare.

Det är lunch på hälsocentralen och personalen droppar in i konferensrummet allt eftersom de avslutar sina patientärenden.

Annons

Vi ska prata om varför Andersbergs hälsocentral får så mycket uppskattning av sina patienter och familjeläkaren Göran Dahlin berättar att han faktiskt fick en blomma så sent som i går.

Berömmet överlämnas inte enbart i det direkta patientmötet, utan finns även att läsa på lokaltidningarnas insändarsidor och på Doktorsguiden på nätet.

Uppskattningen har varit stor allt sedan läkarna, kollegerna och kompisarna Göran Dahlin, Mats Hjelm och Peter Welander kom hit från Skutskär.

Där var de, liksom nu, anställda av Praktikertjänst. Innan dess hade de även jobbat ihop på Brynäs vårdcentral.

– Är det som det brukar vara, att god vård är lika med goda läkare? frågar jag.

Och visst är det så; det är läkarna som får rosor och tack trots att den moderna vården jobbar i team.

Förklaringarna

Svaret på varför Andersbergs läkare är så populära är inte ett, utan många.

– Smidighet och tillgänglighet, menar Ingela Hedblom, distriktssköterska, medan kollegan Anna-Karin Karlberg tror att det är kontinuiteten och stabiliteten i personalgruppen.

Med stabilitet menar Anna-Karin låg personalomsättning, vilket också Göran Dahlin tror är en förklaring till den höga patientnöjdheten, som det heter på landstingsspråk.

Bra fråga

En annan förklaring sägs vara att hc-gänget är ett glatt sådant.

– När vi kom hit för att visa upp oss innan vi skrev på avtalet, undrade vårdenhetschefen om vi hade några frågor, berättar Peter Welander.

Den som först frågade var Göran, som ville veta om de hade roligt tillsammans, vilket de blivande kollegorna tyckte var en bra fråga.

– Vi stöttar varandra, och får snabbt svar på frågor vi ställer, säger Jenny Karlsson, arbetsterapeut och får medhåll av Ann Kristin Hope, sjukgymnast.

– Vi skulle kunna jobba i var sitt stuprör, men här blandar vi friskt över specialistgränserna.

Och liksom på andra arbetsplatser stimuleras man av utmaningar.

I dag är det stora antalet nysvenskar med deras olika bakgrund, språk, religioner och olika sätt att se på sjukdom den stora utmaningen.

Olika frågor

Patientmöten med nyanlända kräver inte enbart tolk, utan även bestämda och vänliga gränser då de ofta ställer frågor om sådant som inte har med besöket på hälsocentralen att göra.

För att skapa närhet brukar Göran inleda med att fråga sina nysvenska patienter om vad de har för förväntningar på honom.

– Det kan annars bli väldigt opersonligt med telefon och telefontolkning, säger Göran.

För att stärka möjligheten att kommunicera ”rätt” görs också hälsosamtal, som finns i de nyanländas journaler. Dessutom finns olika fortbildningar. För något år sedan gick Göran Dahlin en kurs som heter ”Kulturell smärta” om olika nationaliteters sätt att uttrycka hur de mår.

Vikten av en sådan utbildning sammanfattar Ann Kristin Hope bra:

– Många nyanlända i Andersberg är välutbildade – andra är analfabeter.

Mer läsning

Annons