Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den osannolika filmstjärnan

Annons

Jag är ingen social människa, så vad ska jag med Facebook till? Sa författaren Johan Kling i en intervju i våras.

Jag älskade honom för det. En själsfrände. Någon som förstod mig.

USA:s hetaste manusförfattarbejb Aaron Sorkin är inte heller på Facebook.

Konstigt, för han verkar tvärtom väldigt social. Aaron Sorkins enda kända egenheter är att han pratar för fort, gillar kokain lite för mycket och duschar sex till åtta gånger om dagen (duschar och byter om, för att känna sig som en ny människa och kunna fortsätta skriva med ny inspiration; ja ja, vi har alla våra tics).

Trots sitt ointresse för Facebook har Aaron Sorkin skrivit ett filmmanus om ”The social network”. Höstens mest efterlängtade film, biopremiär i Gävle på fredag.

Den handlar om Facebook. Har vi förmodat.

Men det gör den inte alls, enligt Sorkin. Även om ”The social network” berättar hur Facebook föddes – så handlar filmen om avundsjuka, ensamhet, konflikter, bitterhet, revansch. Som all annan dramatik. Som Shakespeare, säger han.

Säkert sant. Och så handlar ”The social network” antagligen om att blända oss med den sortens rasande stiliga dialog som Aaron Sorkin blivit känd för.

Då avses alltså människor som verkligen talar med varandra. På riktigt. I levande livet. Hela tiden. Över ett skrivbord eller framspringandes i kontorskorridorer (Vita huset-serien är Aaron Sorkins masterpiece).

Och inte vilket struntprat som helst om senaste sjuka youtubeklippet. Utan seriösa diskussioner. Som åtminstone i ”Vita huset” kan avgöra hela världens öde.

En annan intressant motsättning när det gäller ”The social network” är vilka som fått mesta uppmärksamheten.

Inte skådespelaren i huvudrollen. Utan förebilden för rollfiguren, Mark Zuckerberg.

Inte så mycket regissören. Som manusförfattaren, Aaron Sorkin.

Det är han som är stjärnan, som sitter i pratshower och glänser och inte kan hålla käften där heller. 49 år. Tänkte bli skådespelare, fortsatte som fattig pjäsförfattare och slog igenom med uppsättningen ”På heder och samvete” som senare blev film.

Det ryktas att skådespelarna i ”The social network” uppmanades att andas mindre och prata snabbare för att man skulle få in hela det 166 sidor långa manuset i en normallång biofilm. Ni läste rätt, sällan att Sorkin skulle få order att kapa sin text.

Det här är en av replikerna, i ”The social network”, från Facebookgrundaren Mark Zuckerberg,:

”Ma’am, I know you’ve done your homework and so you know that money isn’t a big part of my life, but at the moment I could buy Mt. Auburn Street, take the Phoenix Club and turn it into my ping pong room.”

Motsvarande gäller av allt att döma även Aaron Sorkin själv numera.

Om ni vill se hur en manusmångmiljonär ser ut så brukar han skymta förbi som barhängare i sina filmer. I ”The social network” gör han en cameoroll som reklambyråchef.

Inför Sverigepremiären kan påminnas om att filmen orsakade en hätsk debatt (som inte alls handlade om Facebook den heller) i USA.

Manuset anklagades för att vara sexistiskt. Men om någon vet hur man formulerar ett försvar så är det förstås Aaron Sorkin.

Mer läsning

Annons