Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det onödiga rock’n’rollkriget

Skivindustrin vill ha mer betalt för låtar i spel. Spelbranschen säger nej. Vad vi säger? Lägg ner vapnen.

Annons

Eftersom jag precis släppt (den komplicerade) kontrollen till nya boxningsspelet ”Don King presents: Prizefighter” (se recension här intill) har jag boxning i tankarna och tänker i bildspråk.

Så här:

I ena ringhörnan: Warner music.

I den andra: Activision Blizzard, som ligger bakom ”Guitar hero” och ”Rock band”.

Warner music vill ha mer betalt för att släppa låtar till de populära spelen.

Activision Blizzard vill inte betala mer och säger nej.

Den spontana reaktionen på skivindustrins utspel borde vara förvåning.

Men om man tänker efter så är det precis vad man skulle kunna vänta sig (jag återkommer till det).

Här har musikbranschen hamnat i en djup kris på grund av nedladdning och piratkopiering och sett skivförsäljningen störtdyka mot nya bottennivåer de senaste åren.

När spelindustrin började göra musikspel öppnade sig plötsligt nya inkomstmöjligheter.

Med vikande intäkter från cd-försäljning och de, än så länge, begränsade intänkterna från den lagliga nedladdningen borde man på skivbolagen vara glada åt den nya möjligheten att tjäna pengar. Det är ju dessutom intäkter för något som man redan har producerat och har ”på lager”.

Musikbranschens företrädare borde vara glada åt den exponering och de nya målgrupper som skapas när gamla låtar får nytt liv i spel som ”Rock band”. I stället försöker man bita sig i svansen – igen.

Man borde inte vara förvånad.

När cd:n ersatte vinylskivan för ett par popåldrar sedan var den billigare att framställa men var ändå dyrare, mycket dyrare, att köpa i affärerna.

Skivindustrin missade också nedladdnings-tåget genom att vägra anpassa sig till den nya tekniken. Man trodde nog att skivköparna skulle gnälla lite men fortsätta betala dyrt.

Problemet i dag är att det snart inte finns några skivköpare längre.

För nya band och artister kan det i dag vara viktigare att få med en låt i ett populärt spel än att få ett skivkontrakt.

Vad händer med musikindustrin om spelindustrin börjar sajna band själva, via Myspace och andra musikcommunitys?

Eld upphör och vapenvila, nån?

Björn Brånfelt

Mer läsning

Annons