Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Din mamma hatar det här spelet...”

Annons

Reklamkampanjen för EA:s ”Dead space 2” – en våldsam och blodig uppföljare till det första succéspelet – är uppseendeväckande.

Över 200 tonårsmammor värvades till något de trodde var en marknadsundersökning.

De placerades i ett rum med tre stora monitorer.

De hade ingen aning om vad som väntade dem.

Sedan spelades några av de våldsammaste sekvenserna ur ”Dead space 2” upp.

Kameror och mikrofoner fångade alla reaktioner.

Någon skrek rakt ut, någon började gråta, några kastade sig bakåt i stolen och höll för ögonen.

De delarna av det filmade materialet skulle kunna vara nyckelscener i en kritisk dokumentär om våldsamma spel.

Även intervjuerna med de förfärade mammorna, efteråt, skulle platsa i en kritisk dokumentär om spelvåld.

Äh. Det gäller i princip allt i reklamkampanjen.

EA:s budskap är helt enkelt:

”Din mamma hatar ’Dead space’ 2’”.

Underförstått:

”Dead space 2” är coolt…

Smart? Utan tvekan.

Effektivt? Sannolikt.

Moraliskt och etiskt korrekt?

Hm, hm.

Den sista frågan blir närmast retorisk då spelet vänder sig till vuxna. Åldersgränsen är 18 år.

Hela kampanjen faller egentligen på just den 18-årsgränsen eftersom den verkar vända sig till yngre tonåringar.

Budskapet verkar riktat till yngre tonåringar. Vuxna, människor över 18 år, tycker ju inte automatiskt att något är coolt för att mamma förfasas.

Så, det finns två tänkbara scenarion:

Antingen är kampanjen gjord, med glimten i ögat, för 18-plussare, unga vuxna, som fortfarande kan föreställa sig känslan av att göra något bara för att mamma ogillar det.

Det andra alternativet – att kampanjer vänder sig till en målgrupp som inte har åldern inne för att spela ”Dead space 2” – är mindre lustig att föreställa sig.

För att uttrycka sig försiktigt.

Är man cynisk tror man naturligtvis att speljätten EA också är det och att målgruppen alltså är spelare som är för unga att spela ”Dead space 2”.

Barn alltså.

En mer balanserad hållning är välja att tro att EA-folket, trots allt, också har humor.

Eller?

Björn Brånfelt

Mer läsning

Annons