Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Disney skärper till sig

Disney-spel har länge varit synonymt med formstöpta licensprodukter.
Men i höstas hände något...

Annons

Och nu verkar kvantitet sakta, men säkert, förvandlas till kvalitet.

Jag vet inte hur många Disneyspel jag testat under min tid som spelrecensent, men det börjar bli en ansenlig mängd vid det här laget. Du, liksom jag, har säkert en bild av hur de brukar se ut. Ett halvsnyggt spel och ett oinspirerat plattformsupplägg. Målgruppen, små barn, har ju inte varit särskilt kräsen. De verkar svälja det mesta bara Timon och Pumba är med, liksom.

Men nu börjar det se ut som om animationsföretaget har börjat inse vad det är som gör att, snart sagt, varje Nintendospel blir en evergreen som äter sig fast på försäljningslistorna. Det stavas K-V-A-L-I-T-E-T.

Attitydförändringen började i höstas när Disney, oväntat, släppte racingspelet "Pure" - ett fullvuxet spel med utmärkta kontroller, slick grafik och underhållande extrainslag. Jag kunde knappt tro att det var sant att företaget som gödslat marknaden med trötta titlar plötsligt kläckte ur sig en av årets mest underhållande körupplevelser.

Ja ja, de hade väl tur tänkte jag och kastade mig över nästa spel.

För några veckor kom nästa överraskning i form av "Bolt" - licensspelet som ackompanjerar Disneys senaste film med samma namn. Spelet visade sig vara en träffsäker flirt med kritikerrosade spel som "Metal Gear Solid" och "Devil May Cry". Jag spenderade definitivt mer tid med spelet än vad som är vanligt när jag testar filmspel riktade till barn. Samtidigt hängde frågetecknen i luften runt huvudet på mig, precis som de brukar göra i Kalle Anka.

När jag i veckan satte tänderna i "Ultimate Band", en barnsligt rolig förenkling av musiksensationen "Rock Band" så blev jag tvungen att inse att det antagligen inte handlar om tre lyckträffar.

I en tid då finanskrisens snara även dras åt kring halsen på spelbolagen så sållas agnarna från vetet. Det fungerar inte bara att sälja på välkända figurer, spelen måste vara roliga för att folk ska lätta på plånboken och det är det som Disney äntligen verkar ha förstått.

Mer läsning

Annons