Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Djävulskt för Gävles barn

Faust, Mefistofeles, Lucifer och ett huvud som slits i stycken förekommer i Skottes nya föreställning. Det är ingen lättsam teater som ska spelas för Gävles barn! Det handlar om mannen som säljer sin själ till djävulen.

Men kanske vet barnen mer än vi tror om saken. Att sälja sin själ skulle ju till exempel kunna betyda att njuta av för mycket godis nu – och ta konsekvenserna hos tandläkaren sedan. Eller sitta kvar framför datorn fast man anar att man borde vara ute i friska luften…

Finns det risk att barnen inte förstår innehållet?

– Absolut!, erkänner skådespelaren Ove Zacco Andersson. Men det gör ingenting. De kan förstå berättelsen på sitt sätt även om det som sägs är abstrakt.

Finns det risk att barnen blir rädda?

– Slutet är blodigt, riktigt läskigt. Men det som kan vara skrämmande är nog mest plötsliga lucköppningar och plötsliga ljud.

Skottes Musikteater sätter upp ”Lilla Faust”, i anslutning till stora Faust, det vill säga ”Faust i Gasklockan” i regi av Peter Oskarson. Ett spektakulärt teaterprojekt som vi redan har berättat mycket om här på kultursidan. Båda föreställningarna har premiär nu på fredag 6 mars, dock inte samtidigt. ”Lilla Faust” spelas dagtid i en träbyggnad vid sidan av gasklockorna.

Men man kan gott säga att även ”Lilla Faust” är spektakulär, i det lilla. Skottes har återigen anlitat den extraordinära dockmakaren och teatermaskineri-byggaren Hans Kellerman.

Den här gången har han snickrat en fiffig och finurlig teaterlåda varpå tre prydligt kostymklädda herrar (Kellerman är en av dem) styr olika figurer. Bland annat den sorgliga skepnaden Faust och det ludna, varggrinande monstret Mefisto.

– Inälvorna är en gammal skolorgel, säger Hans Kellerman om själva bygget som har mycket kling och klang. Men det är ingen avancerad teknologi, bara svagström, rena 1800-talet.

När Skottes på måndagen höll pressträff inför premiären gavs prov på några scener ur föreställningen. Den spelas mot en ljuv solfjädersfond, men plötsligt kan ett grinande skelett börja spela – på sina revben. Hör helvetesorkester, där bandmedlemmarna är smådjävlar! Och satans sändebud kan dyka upp från underjorden med ett dån.

Erik Petersen står för musiken. Liksom Hans Kellerman har han tidigare ingått i ensemblen. Men en gång Skotte, alltid Skotte, försäkrar Erik Petersen. Det lyckade samarbetet har lyckligt fått fortsätta.

Till ”Lilla Faust” har han hämtat inspiration från såväl renässansmusik som Mahler och Rolling Stones. ”Jag vet inte vad jag håller på med”, suckar skådespelets olycklige Faust vid ett tillfälle – och sjunger en blues.

– Skottes är en musikteater. Musiken är alltid en stor del, och den är alltid levande, deklarerar Ove Zacco Andersson.

Lutad mot väggen står en luta som också ska komma till användning, liksom skådespelaren Mats Jadins fiol.

Väldigt många män på och bakom scenen, väldigt många män som rollfigurer, kan konstateras. Även en pastor förekommer, och ett gäng ölgubbar i ett eget ”dockskåp”.

”Tja, det är ett manligt material”, kommenterar Hans Kellerman torrt.

Det handlar alltså om en tolkning av Faust-myten, men här baserad inte på Goethes berömda drama (som ”stora Faust”) utan på äldre sagor.

Skottes gör sin version utifrån ett kringvandrande dockteatersällskaps perspektiv. När skrönorna växte fram i 1500-talets Tyskland, om doktor Fausts pakt med djävulen, var dockteater ett vanligt marknadsnöje. Formen passar därför innehållet utmärkt, menar Skottes.

I berättelsen betalar kyrkan för teatersällskapet – och en pastor finns som eldar på framställningen; han är inte nöjd. Han vill ha ännu otäckare!

Men sexåringar klarar detta, tror Skottes. Så där går åldersgränsen. Gävles alla andraklassare ska för övrigt få se ”Lilla Faust” som skolteater. Och familjeföreställning ska man kanske rättare säga. Vuxna får åtminstone garanterat Kellermans scenografiska finesser att förundras över.

För regin står hela ensemblen i samarbete med Bo W Lindström, lånad från Pantomimteatern.

Faust-projektet i sin helhet är ett samarbete mellan Folkteatern, Gävle Symfoniorkester och Skottes. Det betyder också att några Skottesmedlemmar medverkar i vuxenversionen.