Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dubbfritt farligt på sommarvägar

Dubbfria vinterdäck är farliga att använda sommartid. Det visar Riksdagens utredningstjänsts rapport som gjorts på uppdrag av de moderata riksdagsledamöterna Lars Beckman och Ulf Berg.

– Det värsta är om de som kör med dubbfria vinterdäck gör det även på sommaren. De kanske inte byter däck och då säger riksdagens utredningstjänst att det är lika farligt som att köra med sommardäck på vintern, säger Lars Beckman (M) från Gävle.

Lång bromssträcka

Enligt rapporten blir bromssträckan upp till 50 procent längre med dubbfria vinterdäck, så kallade friktionsdäck, jämfört med sommardäck. Tester som gjorts visar att det dubbfria vinterdäcket höll en hastig- het av 50 kilometer i timmen när det bästa sommardäcket redan hade stannat.

En undersökning från Trafikverket visar också att det är över 40 procent större risk att dö i en trafikolycka med friktionsdäck jämfört med dubbdäck.

Fler effekter

På vissa håll i landet finns i dag ett dubbdäcksförbud och som Arbetarbladet skrev om i vintras anser Lars Beckman att det är ett hot mot trafiksäkerheten.

– Antalet döda i trafiken ökade drastiskt i vintras och både jag och Ulf Berg utesluter inte att dubbdäcksförbudet har spelat in. Förbudet får två effekter, det blir sämre trafiksäkerhet på vintern och det blir även negativt på sommaren eftersom folk inte byter däck, säger han.