Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

E-handeln växer och växer – "Nu ökar det för varje vecka"

Att köpa varor via internet blir allt vanligare. E-handeln ökade med 19 procent i fjol, visar statistik som publicerades på tisdagen.
– Nu ökar det för varje vecka, säger Fredrik Hedberg, Icahandlare i Björksätra i Sandviken, som i fjol byggde om och anpassade butiken för mer e-handel.

Ica-butiken i Björksätra låg lite lågt med e-handeln fram till julhandeln. Det är först efter nyår som man börjat marknadsföra tjänsten i större skala.

– Försäljningen via nätet har fördubblats sedan december, säger Fredrik Hedberg och berättar att motsvarande 1,5 tjänster är vikta för hanteringen av e-handeln.

En del kunder väljer att hämta de färdigpackade varorna i butiken medan andra beställer hemleverans.

Fredrik Hedberg räknar med att e-handeln snart står för en tiondel av omsättningen. Men han tror att det förblir ett komplement till inköpen direkt i butiken.

– De flesta vill handla i butiken. Det är ju nästan som en social inrättning där man också träffar folk, säger han.

I samma veva har Ica i Björksätra ordnat hantering av post och paket i en särskild lokal där man också har restaurang och kafé.

– Post- och pakethanteringen ökade med cirka 15 procent i fjol, säger Fredrik Hedberg och konstaterar att också det beror på den växande e-handeln.

Läs också: Handelsforskare spår tuffare tider för Sandviken.

Maxi Ica i Gävle, regionens största matbutik, satsar också på mathandeln via nätet som komplement.

– Det växer stadigt, säger butikschefen Magnus Winges.

I dagsläget står e-handeln för cirka 3 procent av omsättningen, berättar han. Men andelen växer.

Motsvarande tre-fyra heltidstjänster sysselsätts med att plocka och leverera varorna som kunderna beställer via nätet, konstaterar Magnus Winges.

På tisdagen släppte Post Nord den senaste E-barometern som tagits fram i samarbete med Handelns utredningsinstitut (HUI) och Svensk Digitalhandel. Den bygger på information som samlats in från företag under januari i år.

Enligt undersökningen står e-handeln nu för 6,9 procent av den totala detaljhandeln i Sverige. E-handeln omsatte i fjol 50,1 miljarder kronor.

"De detaljister som saknar en genomtänkt digital strategi kommer att bli omsprungna inom kort", är en slutsats i rapporten.

Om några år minskar behovet av ytterligare butiksyta, fysiska butiker kommer att kombineras med digital handel och transportflödena förändras, tror utredarna.

Än så länge är böcker och media, hemelektronik och mode de branscher som är störst inom e-handeln. Med andra branscher, som bygghandeln, växer kraftigt, visar undersökningen.

Mathandeln växer "så det knakar", enligt E-barometern.

Statistik som bedöms som tillförlitlig visar att mathandeln på nätet ökade med 40 procent i fjol. Men e-handel med mat är fortfarande i sin linda, konstaterar utredarna.

Läs också: Handeln i Gävle tappar mark.

Läs också: Handlaren i Björksätra vinnare på Sandvikens matmarknad.