Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Edi,11, är redan spelutvecklare

Elva år och redan spelutvecklare. Edi Buhic på Murgårdsskolan gillar att spela på datorn, genom skolan inspirerades han till att även börja skapa egna program.
I veckan presenterar han sitt arbete på en stor skolmässa i Stockholm.

Annons

Arbetarbladet berättade i går om hur framtidens automatiserade arbetsmarknad ställer nya kunskapskrav på barn och ungdomar.

Murgårdsskolan är en av de skolor som kommit längst med sin it-strategi. Förutom det Sverigekända projektet "Nätsmarta" som handlar om etik, moral och källkritik på internet jobbar man även med programmering.

En av de som utvecklats av det nya teknikskapandet är Edi Buhic. Han är elva år och går i femman. Under en temavecka som skolan hade började han koda ett spel som han nu jobbar på att utveckla vidare för att kunna lansera.

– Det är ett upptäckarspel där man börjar ute i en öde terräng och sedan har jag flera påhittade städer som går att upptäcka.

Edi Buhic anser att en av de viktigaste egenskaperna när man ska utveckla ett program är fantasi.

– Ibland kan du hitta koder för olika saker på internet, men du behöver göra om dem till dina egna.

Han berättar att första steget för att göra ett spel är planering.

– Innan du börjar själva kodningen gäller det att veta vad spelet ska handla om, hur spelet går till och vad det ska vara baserat på, säger Edi Buhic.

På Murgårdsskolan lyfter man vikten av att inte bara lära ut programmering utan att även sätta det i ett sammanhang.

– Vi vill inte bara införa kodning på schemat för att det är en fluga, utan göra något verkligt av det. Vi utgår från elevernas vardag och förklarar vad det används till. Det blir som att titta bakom scenen på internet och se vilket språk som finns där, säger it-pedagogen Madeleine Högman.

Det finns även andra aspekter som Edi Buhic har lärt sig i skolan och tar med sig in i sin speltillverkning.

– Du ska akta dig för att använda bilder som du inte har rätt att använda. Det gäller även musik och animationsljud. Du måste alltid kontakta användaren och fråga om det är okej. Det har jag gjort när jag tillverkat det här spelet, säger han och konstaterar:

– Det är inte jättelätt att skapa ett nytt spel, det gäller att vara kreativ.

Trots att Edi Buhic bara är elva år har han en tydlig målbild av vad han vill använda sina datorkunskaper till.

– Jag vill starta ett företag som ska syssla med att skapa spel och programvara.

Entreprenörsandan uppmuntras av skolan och redan nu i veckan får han och några andra elever från Sandvikens grundskola visa upp sig på en stor skolmässa i Stockholm. Där är Sandviken tillsammans med fyra andra kommuner nominerade till ett pris för sin digitala skolutveckling.

Läs också:

Eleverna lär sig skapa med ny teknik.

Hon anser att eget skapande är framtiden.

Listan: Jobben som försvinner.