Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Efter 500 arbetstimmar var Olles snow trace som ny

/
  • FJÄLLFORDON. När Olle Edgren i Torsåker köpte sin snow trac för fem år sen stod den i ett förråd hos en privatperson i Idrefjällen.  Idag är den storfamiljen Edgrens transportfordon i Grövelsjö- och Härjedalsfjällen.

Olle tar sin snow trac med ro, medan jag blir alldeles till mig och kallar den hon.

För Olle Edgren i Torsåker är ”hon” bara ett transportfordon.

Och ett av landets 135 exemplar, vilket Olle i alla fall är lite stolt över.

Annons

För att få ”henne” så blank och duglig och tjusig som hon är i dag har det krävts en 500 arbetstimmar. De flesta gjorda av svärsonen Niclas Söderberg, som också haft – och sålt – en snow trac till Norge.

Olle är väg- och vatteningenjör och kommer på sin mors sida från åkarsläkten Simm i Borlänge, och har även själv varit transportnäringen trogen. Men han har aldrig jobbat bakom ratten utan bakom skrivbord, i Hofors, Avesta, Älvdalen och Borlänge, bland annat som vd och platschef.

Men det var inte motorer, utan avundsjuka på skidåkarnas och fiskarnas snöfordon i Idre, där han är uppvuxen, som väckte intresset för snow tracs.

– Snow tracen är ett svenskt fordon som ursprungligen byggdes åt försvaret, i en fabrik i Morgongåva. Senare använde skogsbolagen den för personaltransporter, och turistnäringen för transporter av förnödenheter i fjällvärlden, och innan liftarna kom för turisttolkning.

Längre in i vårt samtal medger dock Olle att det inte bara var ”avund” som gjorde att han köpte sin snow trac för fem år sen.

– Det var en dröm. När jag köpte den stod den i ett förråd hos en privatperson som haft den för turisttolkning i Idrefjällen.

I dag är den storfamiljen Edgrens transportfordon mellan Grövelsjön och Härjedalen, där familjen har en året runt-stuga som basstation.

– Nostalgitrippar, spär Olle på sin stolthet med.

Tack vare snow tracen och fjällområdets övernattningsstugor kan familjen både bo och fiska lax och röding på fjället en vecka i taget.

Olles snow trac är byggd 1963, och han har faktiskt träffat förste föraren. Den väger 1 000 kilo, är 1,80 hög, 3,60 lång och 1,90 bred och har fem sittplatser. Den går 30 km i timmen. Tanken rymmer 35 liter och den drar sex liter bensin i timmen. Den har folkvagnsmotor. Ramen är av stål och karossen av aluminium. Den klarar all terräng, näst intill lodräta klättringar.

Och den är röd och blank som en brittisk brevlåda. Skråmfri som tävlingsis. Högljudd som en slåttermaskin. Har rymd som en minibuss. Och en taklucka, genom vilken man kan se stjärnorna.

Mer läsning

Annons