Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Efter sju månader slipper Ingvar från Ockelbo Viasat-avtal utan lokala nyheter

Det tog ett halvår, många telefonsamtal och mejl, men nu har Ingvar Eriksson fått avtalet hävt.
– Jag tycker inte att Viasat har tagit sitt ansvar i det här, säger han.

Det var på Ockelbo marknad i somras som Ingvar skrev på ett avtal med Viasat, och fick löfte om att kunna se SVT:s lokala nyheter. Han frågade särskilt om de hade lokala nyheter eftersom det är den del av tv-utbudet som han är mest intresserad av.

– Då gjorde jag tavlan att lita på de skojarna. Jag skulle ha bett att få se kanallistan, men på en marknad är det tjo och stim och försäljarna är slängda i käften, säger Ingvar Eriksson.

Läs mer: Ingvar från Ockelbo känner sig lurad – blåst på lokala nyheter av Viasat

Några lokala nyheter från Gävleborg fanns inte i kanalutbudet. Då började Ingvars långa kamp att slippa ur avtalet.

Först försökte han ringa till Viasat, men tröttnade på långa kötider. Då började han mejla företaget i stället, och sparade all e-post för att ha svart på vitt vad som sagts.

– I så gott som varje mejl står det att de har långa handläggningstider, säger Ingvar.

Dessutom tog han kontakt med telecområdgivarna och konsumentrådgivare. Att företaget inte kunde erbjuda det man lovat var enligt dem grund för att häva avtalet.

Att avtalet ska hävas och inte avslutas är viktigt. Annars kan man bli betalningsskyldig för hela avtalsperioden.

– Det är viktigt vilka ord man använder, att man säger att man vill häva avtalet, säger Ingvar Eriksson.

Men det var inte så lätt att få avtalet hävt. En tjock bunt mejl på köksbordet vittnar om de många turerna.

Först fick han besked från Viasat att de inte haft någon marknadsplats på Ocklebo marknad. Företaget menade att Ingvar inte hade något avtal med Viasat, utan abonnemanget är tecknat med Mobilbutiken HK.

I ett annat mejl, från 21 november, skriver Viasat att han har ett avtal med dem.

I mellandagarna ringde han marknadsgeneralen i Ockelbo, Krister Ederth, som gav honom numret till Viasats områdetschef. Då fick Ingvar veta att områdeschefen kontaktat mobilbutiken och bett dem ta kontakt med Ingvar.

Ingvar fick ett nummer till Mobilbutiken.

– Då gick det snabbt. Kring årsskiftet fick jag mejl från Mobilbutiken att de tar tillbaka grejerna och återtar abonnemanget, säger Ingvar.

Läs mer: Konsument Gästrikland: ”Viktigt att alltid läsa igenom avtalen”

Trots att han nu tagit sig ur avtalet är Ingvar kritisk.

– Skulle jag ha ett företag som lejer en firma att sälja min produkt och det blir ett bluffjobb skulle jag sparka dem och ta mitt ansvar. Jag tycker inte att Viasat har tagit sitt ansvar i det här, säger han.

Sedan Arbetarbladet berättade om Ingvar har han kunnat se lokala nyheter – tack vare Viasats konkurrent. Canal Digital läste artikeln och erbjöd Ingvar gratis abonnemang så länge han var fast i avtalet.

Läs också: Ingvars tv-trubbel har löst sig: "Fick ett jävla bra erbjudande"

Får du tillbaka pengar för den tid du betalat Viasat utan att använda deras tjänst?

– Det vet jag inte. Jag orkar inte bråka om det. Jag är så glad att bli av med skiten, säger Ingvar Eriksson.