Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Barn som älskar shopping

/
  • Grupptrycket är stort på våra barn. Vad som gäller eller inte sprids som en löpeld i skolan och på nätet. Som förälder kan det vara svårt att stå emot tjatet.
  • Enligt en undersökning från 2005 ägde 90 procent av Sveriges tolvåringar en egen mobiltelefon.

De är målmedvetna, de älskar att shoppa, och marknadsförarna gör allt för att nå dem. Det handlar om tweens, barn mellan åtta och tolv år, vars köpkraft ökat väsentligt de senaste åren.

Annons

Begreppet tweens myntades i USA för 10, 15 år sedan. Det är en ihopslagning av orden teens och between, och ett samlingsnamn för barn som håller på att lämna barndomen. Tidigare har de haft en ganska begränsad roll som konsumenter, men i takt med att de fått allt mer pengar att röra sig med har intresset för gruppen växt.

Viktig röst
Men det är inte bara därför som företagen vill nå de unga konsumenterna. Bredvid den egna konsumtionen har de också stort inflytande över hur hushållet i övrigt spenderar sina pengar. Det säger Marcus Gianneschi, ekonomiforskare på Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet.

- Det kan handla om allt från mat till vart man ska åka på semester eller vilken bil som ska köpas. För bara 30 år sedan var det ofta pappas uppgift att välja ny bil. Numera är även mamma, och inte minst barnen, med och säger sitt.

Grupptryck
Den ständigt växande samhällsekonomin har gjort att fler fått det bättre ställt. Detta påverkar barnen. Om det på 70- och 80-talen var poppis att sitta hemma och klippa dukar eller göra bollar av garn, allt medan mamma och pappa pysslade med sitt, är det shopping som gäller i dag.

Många familjer tillbringar lediga helger med att strosa runt i köpcentrum och beteendet smittar av sig på barnen, som i sin tur blivit mycket medvetna konsumenter.

Helst ska det vara etablerade varumärken som ger status. Vad som gäller eller inte sprids som en löpeld. Under de senaste åren har nätet stadigt fyllts på av bloggande 11- och 12-åringar med näsa för vad som är rätt. De coolaste flickorna och pojkarna påverkar i sin tur de andra barnen och grupptrycket är enormt.

Närgånget
Företagen är inte sena att haka på, och även driva på utvecklingen. Underlag till nya reklamkampanjer tas fram hos konsulter och pr-byråer som många gånger specialiserat sig på just tweens. Och intresset för dessa studier är enormt. En rapport kan gå på mellan 25 000 och 45 000 kronor beroende på omfattning och inriktning.

Det kan handla om närgångna kartläggningar, eller övervakning av sociala medier som är en ovärderlig källa till hur barn tänker och vad de vill ha. Kanalerna för att nå barnen är många, allt från reklampelare och skolan, till bloggar och olika forum på nätet, förklarar Marcus Gianneschi.

- Som förälder är man begränsad i att kunna påverka detta. Samtidigt har vi en stor och viktig roll i formandet av barnen. De gör som vi gör och inte som vi säger att de ska göra.

Lena Wreede/TT Spektra
lena.wreede@ttspektra.se

Mer läsning

Annons