Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bättre insyn i bostadsaffärer

/
  • Runt 90 procent av alla fastighetsförsäljningar går via en mäklare. Ändå vet många inte vilka mäklarens uppgifter och skyldigheter är.
  • En bra fastighetsmäklare ska tala om vad han eller hon ska göra och står för och vad säljare respektive köpare har ansvar för. Om så hade varit fallet hade vi sluppit en hel del av klagomålen som kommer in till oss

De allra flesta fastighetsaffärer sköts med hjälp av mäklare. Men höga arvoden och misstankar om falska budgivningar har gjort att deras rykte naggats i kanten. Den 1 juli kommer en ny lag som tydligare reglerar vad mäklaren måste göra.

Annons

Runt 90 procent av alla fastighetsförsäljningar går via en mäklare. Fördelen mot att sälja själv är framför allt mäklarnas breda kontaktnät och tillgång till annonsplats, men även deras kunnande har stor betydelse.

I större städer där priserna på villor och bostadsrätter skjutit i höjden har många mäklare kunnat håva in stora belopp. Men misstankar om att en del mäklare inte dragit sig för att använda både lockpriser och falska budgivningar, det vill säga att fejkade bud lämnats med syfte att trissa upp priset på fastigheten, har gjort att förtroendet för dem sjunkit.

Alla bud visas
Men från och med 1 juli i år börjar en ny fastighetsmäklarlag att gälla, vilket bland annat innebär att konsumenterna får bättre insyn i de uppgifter som mäklaren utför.

En viktig del är att mäklarna måste föra budgivningsjournaler som de utan uppmaning ska överlämna till köpare och säljare när köpet är klart.
- Tidigare har man behövt spekulanternas medgivande för detta. Nu när det står i lagen behövs inte det och det underlättar också för fastighetsmäklarna. Sen tror jag att det är bra att alla spekulanter vet att listan kommer att lämnas över till köparen, säger Anna-Lena Järvstrand, myndighetschef på Fastighetsmäklarnämnden, FMN, vars främsta uppgift är att sköta registrering av och tillsyn över fastighetsmäklare.

Mäklare kan varnas
Tillsynen sker på olika sätt, bland annat genom anmälningar från allmänheten. Åtgärden kan bli en varning, och i värsta fall kan en mäklare avregistreras.
Konsumenter kan även ringa till FMN för att få information om mäklare, om de varnats och i sådana fall varför.
- En mäklare som fått en varning behöver inte vara en dålig mäklare. Det kan till och med vara så att en varnad mäklare är bättre för då gör han i alla fall inte om det felet, säger Anna-Lena Järvstrand.


Lena Wreede/TT Spektra
lena.wreede@ttspektra.se

Mer läsning

Annons