Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den osynliga ministern

/

Annons

Nyamko Sabuni tar emot i ett mötesrum med utsikt över Strömmens försommarglittrande vatten, och sätter sig med en kopp kaffe. Hon bär strikta politikerkläder, men de högklackade skorna med tygblommor på tån bryter av. Hon vill inte ta emot på sitt eget kontor – det känns för privat.

Att det var just Nyamko Sabuni som fick uppdraget som konsumentminister var ingen slump. Hon är jämställdhets-, integrations- konsument- och ungdomsminister, och det finns en tanke bakom den kombinationen.

– Alla mina uppdrag handlar om att bevaka medborgarnas rättigheter och möjligheter. I samhället såväl som på marknaden.

Hon pratar mycket om att ligga i framkant som konsumentminister, och ser som sin viktigaste uppgift att omvärldsbevaka och läsa av vad som är på gång. Sms-lånen är ett exempel på ett område där hon som konsumentminister borde ha reagerat tidigare, säger hon.

– Fenomenet började i Finland, och om vi hade lagt märke till problemen redan då hade vi kunnat vara förberedda. Sms-lån skapar många problem för unga människor, det är olyckligt.

Hittills har politiken ofta legat ett steg efter tekniken, menar Nyamko Sabuni.

– Vi måste bli bättre på att ligga steget före. Nu kommer det nya konsumentdirektiv från EU som blir svensk lag 2010, där vi lägger in nya regler kring sms-lånen.

Den svenska konsumentpolitiken påverkas mycket av EU. Närmast i form av en ny marknadsföringslag.

– Sverige är överlag bättre på konsumentskydd än många EU-länder, och det vill jag inte kompromissa med. Vi är bra på lagar, men många andra länder är bättre på att låta det civila samhället ta ansvar för att informera i konsumentfrågor.

I sina tal som konsumentminister tar Nyamko Sabuni ofta upp frågor om egenmakt, och frihet och valfrihet är honnörsord för den borgerliga regeringen. Men för att kunna utnyttja sin makt som konsument krävs kunskap.

– Jag känner ett särskilt ansvar för att ge barn den kunskapen, det är viktigt att vi lär dem om hur det fungerar på marknaden, med finansiella tjänster till exempel – vad det kan innebära för deras framtid att ta ett dyrt sms-lån som de inte kan betala. Både konsumentverket och kronofogden är ute och informerar i skolorna.

Konsumentministern tycker också att det är viktigt att försöka nå ut till dem som inte behärskar svenska språket, och därför inte kan ta till sig information.

Ett projekt pågår just nu i utsatta områden. Men i övrigt är det konsumenternas eget ansvar att ta reda på fakta, menar Nyamko Sabuni.

– Jag tycker inte att det är min uppgift att uppsöka vuxna människor.

– Det finns gott om information, och det är deras eget ansvar att söka upp den. Jag ska inte dadda människor.

Anna Bratt/TT Spektra

Mer läsning

Annons