Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förpackningen styr dina val

/
  • Vilken förpackning du väljer är inte en slump.  83 procent av vår information om en produkt hämtar vi från synintrycken, och det vet förpackningsdesignern.
  • Förpackningen ska visa om chokladen är exklusiv eller inte.

Chipspåsen ska prassla rätt för att du ska tycka att chipsen är goda, de höga ölflaskorna lurar dig att de innehåller mer, och ingen vill köpa Havrefras utan luft i paketet. Jens Nordfält, doktor i butiksmarknadsföring, lär ut knepen om förpackningsdesign.

Annons

Du scannar med blicken längs butikshyllan efter ett paket knäckebröd. Plötsligt fångas din uppmärksamhet av en välbekant färg, och du hittar ditt paket, i hyllan med 30 olika sorters knäcke-mackor. Varför tog du just den sorten?

– Den viktigaste anledningen till att vi väljer en vara är förpackningen – här finns ju de där kexen, tänker vi. Och en av förpackningens viktigaste uppgifter är att sticka ut i mängden, säger Jens Nordfält, doktor i konsumentbeteende på Handelshögskolan i Stockholm och författare till boken Marknadsföring i butik.

Smakar med ögonen

Men att sticka ut i butiken är inte förpackningsdesignens enda uppgift. Till exempel hjälper den oss att förstå hur en vara ska smaka.

– Läsken Sprite skulle förändras för att den sålde för dåligt. Företaget laborerade med smaken och utseendet på burken, och det visade sig att provsmakare tyckte att läsken smakade mer lime när man satte ett grönt streck under burken, än när man verkligen tillsatt mer limesmak till drycken. Att förändra receptet gav alltså mindre smakskillnad än att förändra utseendet på förpackningen. 83 procent av vår information om en produkt hämtar vi från synintrycken, och bara drygt tre procent från smaken, och ögonen skickar samma signaler till hjärnan som smaklökarna.

Storleken har betydelse

Det är inte bara färgerna på förpackningen som påverkar vår uppfattning om produkten, även materialet är viktigt.

– I England är ju chipspåsarna gjorda av ett folieliknande material, och undersökningar visar att de måste låta på ett visst sätt för att chipsen ska uppfattas som krispiga, berättar Jens Nordfält.

Också formen på förpackningen är viktig för våra val. En hög, smal ölflaska ser ut att innehålla mer än en kort och tjock. Även om det står tydligt på båda flaskorna hur mycket de innehåller.

– Ica hade problem när de skulle lansera en egen havre-flinga, typ Havrefras. Paketet innehöll lika mycket flingor som Havrefraspaketet, men Icas paket hade ingen luft i påsen, så förpackningen blev mindre. Trots att det tydligt framgick på paketet att innehållet var lika stort, och att det fanns skyltar och till och med stod folk i butiken och informerade, så valde konsumenterna det större paketet i stället för Icas.

Mer läsning

Annons