Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gratis är aldrig gratis

/

Du får två biobiljetter om du bloggar, en dvd om du gör ett test eller två extra tidningar när du tecknar en prenumeration. Är allt detta gratis? Inte om det krävs att du gör något i gengäld, som att lämna kontaktuppgifter eller teckna en prenumeration.

Annons

Överallt möts vi av reklamen - få något på köpet, utan extra kostnad, gratis om du blir kund, eller tecknar ett abonnemang. Men får man någonsin något helt gratis? Väldigt sällan, enligt Ola Svensson, som är jurist på Konsumentverket.
- För att något ska få kallas gratis ska det verkligen inte kosta något, varken i pengar eller någon form av prestation, som att man behöver marknadsföra något eller lämna ut sina kontaktuppgifter så att de kan användas för direktreklam.


Tumregeln är: står det gratis ska det innebära att du inte behöver ge någon något, varken pengar eller en handling. Ola Svensson tycker att man ska vara misstänksam när man ser formuleringar som gratis eller kostnadsfritt.
- Läs det finstilta; vad samtycker du till? Om du behöver registrera dig på en sajt eller bli medlem - vad ska företaget göra med dina kontaktuppgifter? Egentligen behöver företaget inga andra uppgifter än en adress dit de ska skicka varan.



anna.bratt@ttspektra.se

Mer läsning

Annons