Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hit går dina pengar

/

Ju mer pengar vi har, desto mer konsumerar vi. Ett trendbrott de senaste åren är att vi skippar de dyra investeringarna, men fortsätter att lägga pengar på slit- och slängsaker.

Annons

Vår ekonomi har stärkts betydligt under de senaste åren och utvecklingen fortsätter om vi får tro rapporter från olika undersökningsföretag och banker.
Ju mer pengar vi har desto mer spenderar vi, och största delen lägger vi på oss själva och på våra hem.

Enligt den senaste Konsumtionsrapporten från Centrum för konsumtionsvetenskap, CFK, har konsumtionen av möbler, inredning, underhåll och hushållsartiklar ökat med 76 procent mellan 1999 och 2009. Kommunikationstjänster - telefoni, bredband, datorer med mera - har ökat med hela 132 procent. Trots detta utgör dessa en ganska liten del av de totala utgiftsposterna som hushållen har.

Kläder och skor
Av hela konsumtionskakan är det boendet som står för den absolut största utgiften. I snitt läggs drygt 26 procent av hushållsbudgeten på elräkningar, hyror, räntor, amorteringar, uppvärmning och så vidare. Därefter kommer transporter och livsmedel, som vardera ligger på dryga 12 procent. Kultur och nöjen står för knappt 11 procent. En mindre men ständigt växande del läggs på kläder och skor, tobak och alkohol samt förbrukningsvaror.

Vardagskonsumtion
Även om vi håller lite hårdare i pengarna när det gäller stora, dyra produkter konsumerar svensken gärna mindre och billigare saker. Den så kallade vardagskonsumtionen är på uppgång.
- Många unnar sig besök på kaféer och restauranger. Det har har gått upp stadigt de senaste tio åren. Även förbrukningsartiklar som hygienartiklar och slit- och slängsaker fortsätter att öka, vilket är väldigt motsägelsefullt med tanke på miljömedvetenheten, säger John Magnus Roos, forskare vid CFK vid Göteborgs universitet.

Det nya normala
Han påpekar dock att konsumtionen i västvärlden ser ut att gå mot en förändring, där vi så småningom kommer tvingas att ändra vårt beteende.
- Det senaste begreppet som man pratar om är "new normal" - det nya normala - som innebär att vi helt enkelt måste vänja oss vid en lägre tillväxt i västvärlden.
- Samtidigt ska man inte glömma att klyftorna mellan rika och fattiga ökar i samhället. När det gäller new normal så är det kanske så att ensamstående med barn redan är där.

Lena Wreede/TT Spektra
lena.wreede@ttspektra.se

Mer läsning

Annons