Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kör rätt och spara pengar

/
  • Kurser i ecodriving, eller sparsam körning, finns på de flesta trafikskolor och inom olika studieförbund.

Det är dyrt att tanka och det kommer knappast att bli billigare. Genom att ta det lugnt bakom ratten kan du minska bränsleförbrukningen. Runt en deciliter per mil sparar den som sänker farten från 100 till 90 kilometer i timmen.

Annons

Alla bilförare vet att beroende på hur man kör kan en tank räcka olika långt. Ju fortare det går, med många omkörningar och även inbromsningar, desto mer bränsle går det åt.

Ofta hetsas vi av andra och ingen vill vara en bromskloss i trafikflödet. Men i och med den senaste tidens rekordhöga bensin- och dieselpriser har många tvingats tänka om.

Den senaste trenden är att ta det lugnt bakom ratten – lätta på gasen och undvika bromsen. Vinsten visar sig inte bara i plånboken, sparsam körning ger även färre krockar bakifrån. Samtidigt skonas den egna hälsan när stresshormonerna hålls nere. Och tidsförlusterna är ytterst små.

Noggranna kontroller

Den som sänker farten från 100 till 90 kilometer i timmen förlorar bara 30 sekunder på en mil. Samtidigt sparar man cirka en deciliter bensin per mil.

Kristin Husén har arbetat som trafiklärare sedan 1981 på Huséns trafikskola i Huddinge utanför Stockholm. Sedan några år tillbaka håller hon även kurser i ecodriving, även kallat sparsam körning. Under kursen görs noggranna kontroller med hjälp av en bränslemätare. Snittet ligger på 13 procent i bränslebesparingar, men vissa når 25 procent.

Höga växlar

Till stor del handlar det om kunskap och planering. Tumregeln är att hålla sig till höga växlar förutom i början då det är bättre att få en snabb acceleration.

– Vissa tror att det är bra att vara långsam även i starten, men det stämmer inte, säger Kristin Husén och gör en jämförelse med en kanonkula som måste få ordentlig skjuts för att komma i väg.

– Men ettans växel behövs bara cirka en billängd, sedan ska man växla upp snabbt.

För det mesta hoppar hon över fyran och går direkt till femman.

– Nästan alla bilar går i dag utmärkt att köra i 50 kilometer i timmen på femmans eller sexans växel. Ett tips är att ha koll på varvtalsräknaren som bör ligga på ett så lågt tal som möjligt.

Motorbromsa

Nästa steg är att så långt det går undvika att använda bromsen och i stället släppa gasen i god tid innan rondellen, övergångsstället eller trafikljusen.

– Måste man bromsa är det bättre ur energisynpunkt att motorbromsa, då utnyttjas det mesta av överskottsenergin. Nackdelen är väl att man riskerar att få rost på bromsskivorna men det kan man åtgärda genom att göra några kraftiga inbromsningar emellanåt.

Lena Wreede/TT Spektra

lena.wreede@ttspektra.se

Mer läsning

Annons