Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Onödigt klickande gör nätresan dyrare

/
  • Inget kul. Det är sällan roligt att märka att personen i flygplansstolen bredvid betalat mycket mindre för sin resa än du. För att undvika detta är det bra att vara ute i god tid innan du bokar.
  • Personlig kontakt. Fortfarande väljer cirka hälften av alla resesugna att gå till en resebutik eller köpa resan på telefon, framför att boka på nätet. I de flesta fall spar man både tid och kraft.

Sedan fem år tillbaka har intresset för att boka resan på nätet exploderat. Men det gäller att passa sig för förkryssade tillval som gör resan dyrare. I vissa fall kan det också löna sig att gå till en resebyrå.

Annons

I dag väljer många att boka sin resa på nätet. Vet du precis var och när du vill resa finns det inte många plus med att gå till en resebyrå. Flera researrangörer ger också viss rabatt om man bokar på nätet. Oavsett om du bokar på nätet eller via en resebyrå, har du köpt resan på ett betal- eller kreditkort får du ofta ett avbeställningsskydd via kortföretaget.

Men det finns fallgropar om du bokar resan på webben. Charterbolagen Apollo, Fritidsresor och Ving har alla rutor förkryssade på nätet för allt från försäkring, mat och klimatkompensation till att man tackar ja till nyhetsbrevet. Enligt Kajsa Moström på Apollo är tillvalen förkryssade eftersom de flesta resenärer vill ha dem.

– När man bokar en resa på vår sajt är det förvalt att man vill ha transfer, mat ombord, försäkring och avbetalningsskydd, och det är för att det ska vara så enkelt som möjligt när man bokar. Det går förstås att klicka ur rutorna, men Konsumentverket har kritiserat resebyråerna eftersom det kan vara lätt att missa att kryssa ur tillvalen och att många resenärer därför betalar för något de inte vill ha.

Allt fler väljer ändå att boka resan via nätet. Men enligt researrangörerna Fritidsresor och Apollo är det fortfarande cirka 50 procent av alla resesugna som uppsöker en traditionell resebyrå.

– Många vill fortfarande ha en personlig kontakt när de bokar semesterresan. Man kanske inte är helt säker på vart man vill åka och när, då är det bra att kunna få rådgivning från en erfaren resesäljare, säger Marie Malmros på Fritidsresor.

På en resebyrå kan du gå in med en idé om en semester, kanske vill du till Sydeuropa, till en barnvänlig ort utan särskilt mycket turister och resan får kosta max 10 000 kronor. Sådana ospecificerade önskemål är svåra att uppfylla på nätet.

Om du bor på en mindre ort kan det vara optimalt att boka resan online, där utbudet är större.

Många väljer också en kombination av nätet och den fysiska resebutiken. 90 procent av Fritidsresors kunder använder båda när de köper en resa.

– Man får information om resmålet på nätet men vill boka tillsammans med en säljare. Eller, man får information i butik och bokar på webben, för att ta del av rabatten, säger Marie Malmros.

 

Johanna Eklundh/TT Spektra

johanna.eklundh@ttspektra.se

Mer läsning

Annons