Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säg hur gammal du är, och vi vet vad du shoppar

/
  • Livsnjutare. 40- och 50-talisterna passar på att njuta av resor och andra exempel på lyxkonsumtion. Att lämna efter sig ett stort arv är mindre viktigt.
  • När är du född? Olika generationer tenderar att konsumera på olika sätt. 80-talisterna gör exempelvis gärna impulsköp, inte sällan via datorn. Hur de som är barn i dag kommer att konsumera i framtiden återstår att se men redan nu, i späda år, har de mycket att säga till om. Foto: Jessica Gow/Scanpix
  • Vill ha en buffert. Dagens pensionärer tenderar att spara länge för att unna sig något de verkligen vill ha, exempelvis en resa. Att ha en buffert och inte konsumera lättvindigt är kännetecken 20- och 30-talisterna.

40-talisten köper lyxiga resor, 60-talisten låter barnen välja bil och 80-talisten lånar utan att blinka. Riktigt så enkelt är det kanske inte, men vilken generation du tillhör säger faktiskt mycket om hur du beter dig som konsument.

Annons

Hur och vad du konsumerar har så klart mycket att göra med vilken situation i livet du befinner dig i. Men enligt konsumtionsforskarna spelar det också stor roll vilken tid man är uppvuxen i. Allra störst skillnad mellan generationerna är det i attityden till lån och sparande, berättar Pernilla Jonsson från omvärldsanalysföretaget Kairos Future.

– Äldre generationer sparar först och köper sedan, medan yngre lånar för att köpa.

Dagens pensionärer är uppvuxna i en tid där marginalerna för konsumtion skulle vara stora, eftersom det inte fanns så många sätt att hantera oförutsedda händelser som det gör i dag. När man hade sparat länge kunde man köpa det man ville ha. Att ha en stor buffert och att inte låna lättvindigt är därför typiskt för den generationen. Att ligga på plus i slutet av livet och lämna ett stort arv efter sig är viktigt.

En generation av livsnjutare, många har betalat av sina bostadslån och friheten som uppenbarar sig när barnen flyttat ut uppmuntrar till köpglädje.

– Medan tidigare generationer var måna om att lämna ett arv efter sig visar våra undersökningar att 40-talisterna inte tänker spara. De vill resa mycket och njuta av pengarna de tjänat under livet, säger Pernilla Jonsson.

Hon menar också att många företag inte har insett hur de kan tilltala den här gruppen, produkter anpassas ofta till 20-25-åringar och exkluderar oavsiktligt äldre generationer..

– Ett bra exempel är den lilla smartbilen. Tillverkarna trodde att den skulle tilltala unga men det visade sig att mest äldre köpte den. Problemet var bara att siffrorna på displayen var för små för att människor med ålderssynthet skulle kunna se dem ordentligt.

Det här är generationen som inte räknar med att någonsin betala av sina bostadslån, många ser räntor och amorteringar mer som en hyra. Familjen står i fokus och kräver sin konsumtion.

– Tidigare generationer har fått barn och så har det inte varit så mycket mer med det, men för 60- och 70-talister är familjen ett livsprojekt som blir till det största intresset och det man lägger sina pengar på, säger Pernilla Jonsson.

Den lånande generationen vågar ta snabba lån för impulsköp, men vad de köper beror mycket på vad vänner och familj tycker är bra, förklarar Pernilla Jonsson.

– Den här generationen är mycket mer individualistisk och tror på det lilla kollektivet. De har inte så stort förtroende för myndigheter eller medier, vilket gör att de litar mycket på rekommendationer när de konsumerar.

Barn i dag har mycket att säga till om när det gäller hela familjens konsumtion. Ofta får barnen påverka inte bara vilka frukostflingor som köps utan även större köp som bilar, säger Pernilla Jonsson.

– Barn har blivit oerhört mycket mer kompetenta som konsumenter. De har ju fötts in i marknaden. Och visst utsätts de för väldigt mycket reklam, men det gör också att de lär sig att hantera den. De är vana vid att ta ställning och ser ofta igenom reklam bättre än vuxna tror.

sofia.hallonsten@ttspektra.se

Mer läsning

Annons