Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snårigt välja bästa prylen

Att välja bästa tv:n, skruvdragaren, borrmaskinen eller mikron är allt annat än enkelt. Och det är inte alltid som dyrast är bäst.
– Mitt bästa konsumentråd är att man frågar andra och läser tester, säger Bengt Palmgren, professor i industriell design.

Annons

Vi kan ta skruvdragare som exempel. Från att ha varit ett verktyg för mestadels professionella yrkesarbetare finns den snart i var och varannat hushåll.

Den ökade efterfrågan har matchats med ökat utbud. På marknaden finns i dag ett otal märken som är mer eller mindre kända. Att välja den som passar bäst för ändamålet är inte lätt.

Kortsiktiga vinster

Många tänker kanske att den dyraste också är bäst, men det resonemanget håller inte alltid, menar Bengt Palmgren, före detta rektor för Designhögskolan i Umeå och professor i industriell design.

Eftersom konkurrensens är stenhård vill även de dyra märkena pressa tillverkningskostnaderna genom att välja komponenter och material till lägsta kostnad.

Går det för långt kan det gå ut över kvaliteten.

– Det blir en balansakt och företag som redan har starka varumärken riskerar att tumma på kvaliteten. Men oftast handlar det om kortsiktiga vinster eftersom företagen i långa loppet kan förlora kundernas förtroende om de inte levererar det man lovat.

Fler funktioner

En bransch som styrs av hög efterfrågan utvecklas hela tiden.

Nya märken kommer till och kopierar de mer välkända märkena som troligtvis lagt ner stora summor på att ta fram produkten.

Enligt Bengt Palmgren tittar företagen på och inspireras av varandra. Därför blir produkterna successivt mer och mer lika varandra.

Utvecklingen drivs ofta av de nya, mindre företagen som vill in på marknaden som ofta är mera villiga att utveckla nya funktioner och hitta nya lösningar.

– De stora väletablerade företagen vill sällan ta några större risker vilket bland annat innebär att de kanske inte alltid är de mest innovativa. Därför kan de mindre företagen ha funktioner eller kvaliteter som man inte väntar sig av ett okänt företag, säger han.

Hänsyn till miljön

Tidigare kunde tillverkningslandet ge en fingervisning om produkterna var bra eller inte. Men nu håller den regeln på att suddas ut.

Bengt Palmgren tar mobiltelefonen Iphone som exempel som tillverkas i Kina och som håller mycket hög kvalitet.

– Många företag flyttar tillverkningen till låglöneländer, men har kvar produktutvecklingen i ursprungslandet och på så vis behåller man samma kvalitet, men sänker tillverkningskostnaderna.

Däremot kan man tänka sig att företagen som flyttar produktionen till utvecklingsländer inte tar hänsyn till miljö, energiåtgång och rimliga arbetsförhållanden för de anställda.

Hittills har Europa kommit lite längre i den utvecklingen men risken finns att företagen känner sig tvingade att följa utvecklingen för klara konkurrensen.

lena.wreede@ttspektra.se

Mer läsning

Annons