Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spar slantar på rätt abonnemang

/
  • En tumregel kan vara att ju finare telefon desto dyrare och längre abonnemang. I många fall kan det löna sig att köpa telefonen separat och därefter skaffa ett anpassat abonnemang, eller kontantkort.

Foto: Claudio Bresciani/Scanpix
  • Marek Andersson, jurist på Konsumentverket.

Att hitta rätt mobilabonnemang är för de flesta som att hitta rätt stig i den värsta regnskogsdjungeln. Men med lite hjälp och några goda råd kan den mest förvirrade lotsas fram i snårskogen.

Annons

Sverige är ett av världens mest mobiltäta länder. Här finns runt åtta miljoner privata abonnemang och säkert tredubbelt så många telefoner. Det finns ett 20-tal operatörer och en del av dem har flera varumärken, till exempel Halebop som hör till Telia, och Glocalnet och Djuice som har Telenor som moderbolag.

Som om inte det vore nog finns ett 50-tal abonnemangsvarianter och runt 30 olika kontantkortstyper att välja bland.

Men det finns hjälp. Bland annat på olika prisjämförelsesajter där man genom att föra in hur många och hur långa samtal man brukar ringa i månaden, får förslag på de mest prisvärda abonnemangen.

Victor Dahlborg, marknadschef på prisjämförelsesajten Pricerunner, kan inte nog poängtera vikten av att ta reda på hur telefonen används innan abonnemanget tecknas. Enligt en undersökning som företaget presenterade i april i år skulle de flesta tjäna på att byta sitt abonnemang.

- Det räcker med att sätta sig en dag och ta anteckningar. Hur många samtal har jag ringt, sms har jag skickat, och hur mycket har jag surfat? Det är värdefullt att ta sig den tiden.

Den som inte på rak arm kan säga vilket ringbeteende den har kan plocka fram en gammal faktura där det mesta bör finnas specificerat.

Några viktiga parametrar som Victor Dahlborg tycker att man bör tänka på innan man undertecknar ett avtal är samtals- och öppningsavgifter samt debiteringsintervall.

- Har man riktig otur har man ett abonnemang som har en krona i öppningsavgift, en minutavgift på 99 öre och ett debiteringsintervall på en minut. Pratar du i en minut och en sekund får du betala nära tre kronor för det samtalet.

En annan "dold" avgift är priset för pappersfaktura som i vissa fall är upp till 30 kronor.

Victor Dahlborg påpekar också att det i många fall kan löna sig att köpa telefonen separat och därefter välja ett anpassat abonnemang.

- Många stirrar sig blinda på telefonens pris, men ofta tar de igen det på andra avgifter i abonnemanget.

Även Marek Andersson, jurist på Konsumentverket, påpekar detta. Enligt honom handlar det för det mesta om ett rent avbetalningsköp i och med att det ofta är långa bindningstider med subventionerade telefoner.

Förutom själva abonnemanget kan det vara bra att veta om sina rättigheter som konsument, och kanske bristen på rättigheter. Vad många inte vet är att Distans- och hemköpslagen inte gäller vid köp från så kallade canvasförsäljare som ofta håller till på gatan eller i köpcentret. Det innebär att ångerrätten inte gäller. Detsamma gäller vid köp i butik. Men Marek Andersson säger att det inte finns något som hindrar konsumenten att förhandla till sig en sådan ändå.

Han poängterar också betydelsen av att läsa avtalen, det finstilta, innan något skrivs under. Till exempel kan bindnings- och uppsägningstiden vara av intresse.

Lena Wreede/TT Spektra

lena.wreede@ttspektra.se

Mer läsning

Annons