Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Spara kvittot i tre år"

/
  • Läs om dina rättigheter. Känner du till att du kan reklamera en vara i upp till tre år? Om du själv har tagit sönder produkten gäller dock inte rätten.
  • Eget ansvar.

Plugga in de viktigaste konsumentlagarna och rättigheterna, spara alltid kvittot och se till att få alla avtal på papper. Som aktiv konsument är risken mindre att du blir blåst på pengarna.

Annons

Handeln med varor och tjänster ökar år för år. Samtidigt visar en undersökning av Konsumentverket och Högskolan i Borås att få konsumenter känner till sina rättigheter. I förlängningen innebär det också att vi många gånger blir snuvade på pengar helt i onödan.
Skriv papper
Anna Mähler - som utsågs till Årets konsumentvägledare nyligen - svarar dagligen på olika frågor från konsumenter. Oftast handlar de om hantverkare: dåliga renoveringar, slarv, fusk och att jobbet inte gjorts klart på utsatt tid. Och i nästan alla fall saknas skriftliga avtal, berättar hon.
- Tyvärr skriver folk inte avtal trots att det ofta handlar om ganska stora reparationer och mycket pengar på upp till 100 000-150 000 kronor. Och så länge det inte finns något avtal skrivet är det svårt att bevisa vem som har rätt, säger hon och tipsar om att man även bör ta referenser och kolla upp vad tidigare kunder tyckt, innan jobbet påbörjas.

Obruten
Efter hantverkare kommer ärenden som rör telefon- och internetabonnemang samt köp av mobiler och datorer. Det kan handla om anslutningsproblem, felaktiga räkningar - att det inte blir så billigt som säljaren har lovat - eller att mobilen, kameran, tv:n eller datorn inte fungerar.
- En datorförsäljare kan säga: "Ta hem datorn och prova den. Du har öppet köp i 30 dagar." Det låter jättebra, men om du vill lämna tillbaka den sedan får du inte det, eftersom det står på kvittot att det gällde obruten förpackning, berättar Anna Mähler och påpekar att sådana gånger är det inte mycket att göra.
Om man däremot köpt en mobiltelefon som plötsligt slutar fungera efter två år så har man rätt att reklamera den enligt konsumentköplagen.
Litar på säljare
- Generellt har många dåliga kunskaper om vilka rättigheter de har. Jag tycker inte att man behöver plugga in alla lagar, men det kan vara bra att känna till att konsumentköplagen gäller i tre år. Under den tiden har man rätt att reklamera en vara eller tjänst.
Ett vanligt scenario är att säljaren nekar till detta och hänvisar till garantin som gått ut. Enligt Anna Mähler litar allt för många på säljarna och går med på att betala reparationen själva.
- Det bästa råd jag kan ge är att man skaffar sig kunskap och tar reda på fakta. Sen tycker jag att man som konsument ska behålla initiativet, det tjänar man på. Och lite sund skepticism skadar inte. Det är ingen som vill sälja något bara för att vara snäll. Alla vill tjäna pengar på dig.
Lena Wreede/TT Spektra
lena.wreede@ttspektra.se

Mer läsning

Annons