Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Välj rätt mobillösning till ditt barn

/
  • Vid elva års ålder har nio av tio barn en egen smartphone, enligt en undersökning från 2013.   Foto: Jessica Gow/TT
  • Mobiloperatörer i Sverige är skyldiga att tillhandahålla spärrmöjligheter för betaltjänster.   Foto: Marcus Ericsson/TT
  • Camilla Brogren är kommunikationsansvarig för Telekområdgivarna, en organisation som ger opartisk och kostnadsfri konsumentrådgivning om abonnemang för tv och telefoni.   Foto: Daniel Jansson

Dags att ge ungarna egna mobiler? Vi guidar dig genom djungeln av alternativ och tipsar om sätt att skydda sig mot skyhöga räkningar.

Annons

Svenska barn får i snitt sin första egna mobiltelefon vid nio års ålder. Vid elva har nio av tio barn en egen smartphone, enligt en undersökning från 2013 av Telenor och TNS Sifo. En fördel med att barnet har egen mobil är att ni alltid kan nå varandra. Men det finns en del saker att fundera på. När valet av telefon är gjort står du inför nästa val – vilken betallösning ska ni ha?

Kontantkort är ett vanligt alternativ för de yngre mobilanvändarna.

– Kontantkort är bra på så sätt att när pengarna är slut så är de det, men telefonen går fortfarande att ringa till, säger Camilla Brogren, kommunikationsansvarig för organisationen Telekområdgivarna, som ger opartisk och kostnadsfri konsumentrådgivning om abonnemang för tv, telefoni och bredband.

Den stora nackdelen är å andra sidan att du inte kan vara helt säker på att ditt barn alltid kommer kunna ringa när han eller hon behöver det.

I den uppsjö av olika abonnemang som finns på marknaden kan det verkligen löna sig att jämföra. Kontrollera bland annat vad som ingår, vilka bindningstider som gäller och vad minsta totalkostnaden blir. Att få en telefon "på köpet" kanske blir dyrare än att köpa den separat och sedan teckna abonnemang.

– Skriv inte på ett avtal utan att verkligen ha läst igenom. Låter ett erbjudande för bra för att vara sant är det i regel det också, säger Camilla.

Utgå också från vilka behov ditt barn har.

– Ska mobilen användas till mycket streaming behövs en större surfpott, är det framför allt nåbarhet som prioriteras är det kanske inte lika viktigt.

Barn får inte teckna abonnemang själva och det är du som förälder som är ansvarig för användningen. Alla operatörer är skyldiga att erbjuda samtalsspärr och kreditspärr, så att du kan sätta ett maxbelopp eller spärra telefonen för betalsamtal. Många erbjuder också möjligheter att begränsa surfandet. Men du måste själv begära det.

– Kolla upp detta med operatören innan så slipper ni chockräkningar, säger Camilla.

En annan viktig sak att hålla koll på är konto- eller kreditkort kopplade till appbutiker i telefonen. Både Apple Store och Google Play vill att användare ska ha sitt konto- eller kreditkort knutet till kontot för att förenkla vid digitala betalningar. Som säkerhetskontroll räcker det ofta med ett lösenord för att genomföra köp via telefonen. Det kan därför vara klokt att välja ut ett lösenord som hemlighålls för barnet.

Mer läsning

Annons