Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Elfsborg ökade sina sponsorintäkter till 24 miljoner

Elfsborg hade tur och fick en helt ny arena till reapris. Gif Sundsvall byggde om sin för tio år sedan men planerar redan en ny ansiktslyftning.

– Det låter lite märkligt att man inte ens tar första steget i Gävle, säger Peter Larsson, klubbchef i Gif Sundsvall.

Nya fotbollsarenor byggs, eller har just byggts, på flera håll i landet, bland annat i Kalmar, Örebro och Norrköping.

Elfsborgs nya arena, Borås Arena, har en publikkapacitet på 18 000 och stod klar 2005. Klubben betalade själv och finansierade med hjälp av lån och sponsorer. Byggkostnaden blev 112,5 miljoner, alltså inte nämnvärt mycket dyrare än de 90 miljoner som Strömvallens ombyggnad beräknas kosta.

– Men vi hade en himla tur som byggde i rätt tid när det var låga betong- och byggpriser. Det skulle säkert kosta det dubbla om vi byggde samma arena nu, säger Göran Lohne, media- och reklamansvarig i klubben.

Han berättar att sponsorintäkterna ökade från 10–12 miljoner om året till 24–25 miljoner redan första året med den nya arenan. I dag har klubben cirka 400 sponsorer och får in omkring 40 miljoner kronor om året.

– Det är den bästa satsningen vi gjort och den kom i ett gynnsamt läge med sportslig framgång för laget.

Gif Sundsvall rustade upp sin arena för 150 miljoner kronor för tio år sedan.

– Jag kan inte ge några siffror men tveklöst ökade vår intäktsmassa tack vare att vi fick vad man brukar kalla hospitalityutrymmen, alltså framför allt restaurang och loger till våra kunder och gäster, säger Peter Larsson, klubbchef i Gif Sundsvall.

Han menar att affärsträffar, utbildning och konferenser utgör ett mervärde, både för klubben och för kommunen som äger arenan. Efter ombyggnaden hade man även räknat med flera större arrangemang, som exempelvis konserter, men det har inte blivit så många. Nu är ambitionen att ge arenan en till ansiktslyftning.

– Tio år ganska mycket för en arena. Tidigare stod de i hundra år, men nu är livslängden mycket kortare för det finns så mycket affärsmöjligheter runt arenorna. De står tomma så stora delar av året så det är viktigt att tänka på att man kanske har multiarenor för att möjliggöra för andra aktiviteter. Jag kan förstå att Gefle IF är bekymrade över att det bara blir en ny läktare, säger Peter Larsson.