Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En bockbrasa på nyårsafton skulle vara positivt för Gävle

En kommun behöver varumärken som för positiva tankar till den när medborgare runt landet ser dem.

Leksands IF hockey betyder så mycket för Leksands kommun att när hockeyföreningen hotades av bankrutt, så grep kommunen in och rädda föreningen, väl medveten om att utan ishockeyföreningen i högsta serien skulle mycket få sända en tanke till Leksand, än mindre tänka sig att flytta dit och starta företag. Detsamma gäller för alla ”mindre” orter i landet

    I Gävle har vi haft flera nu försvunna sådan varumärken: Pixpastiller och Pix-pojken, nu senast Läkerol pastiller och Ahlgrens godisbilar; företag startade av Gävlebor, därefter övertagna av internationella storbolag som visserligen drivit dem med förtjänst, men upptäckt att förtjänsten kan ökas med en procent om tillverkningen flyttades till annan ort. Varumärkena försvann - jag hoppas att alla Gävlebor efter detta bojkottar Cloettas produkter.

    Kvar i Gävle finns nu två positiva varumärken och ett negativt. De positiva är förstås Gevalia och Brynäs IF hockey, båda oerhört viktiga för Gävlebilden hos människor landet runt - och även utomlands. Gevalia är inte längre ett Gävleförankrat familjeföretag utan ägs av utländska storkapitalister. Den dag dessa upptäcker att förtjänsten kan öka någon halvprocent genom att tillverkningen flyttas, så kommer detta att ske utan att Gävle kommun kan göra det minsta åt den saken. Med det andra välkända varumärket, Brynäs IF hockey, gäller inte dessa begränsande lagar och bestämmelser, där kan kommunen, just som i fallet Leksand, gå in och stötta vilket är just vad som skett när Gävle kommun tagit några miljoner ur kassan för marknadsföring och givit till varumärket Brynäs IF. Resultatet är att okunniga, avundsjuka mindre idrottsföreningar känt sig förfördelade och i högan sky hojtat om orättvisa, trots att kassan för idrott inte minskas. (Märk att Gefle IF fotboll inte har deltagit i dessa klagolåtar eftersom man där vet att den dag då föreningen inte längre kämpar i Allsvenskans bottenträsk utan är fast förankrat i tabellens övre halva, kanske rent av med i striden kring medaljerna, så kan också Gefle IF fotboll räkna med en och annan miljon ur kassan för marknadsföring.)

   Så till konsten att förvandla det negativa varumärket till ett positivt sådant. Det handlar om halmbocken som inte får stå kvar där grann och fin utan nödvändigt måste brinna - helst redan före jul. Bocken är förvisso ett varumärke som för människors tankar världen runt till Gävle ; problemet är att dessa tankar om Gävle inte är positiva utan innehåller inte så lite löje.

    Dessa negativa tankar kan tämligen enkelt vändas till positiva sådana om man ser till att verkligen bevaka bocken så att pyromanerna åker fast och döms till minst ett par års fängelsevistelse för mordbrand. Låt ändå bocken brinna genom att bockkommittén själv tänder på den varje nyårsafton. Pengar för årliga nya bockar kan dels tas av att man slutar betala för de nyårsfyrverkerier som mest tjänar till att skrämma vettet ur Gävle hundar, dels också ur kommunens kassa märkt Marknadsföring. Genom en årlig bockbrasa på nyårsafton blir Gävlebocken omtalad i positiva ordalag och ett nytt positivt varumärke har skapats för Gävle, inkörsporten till Norrland.

Per Falk

 

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare