Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

En helvetesresa som ger mersmak

Det var väl bara en tidsfråga innan den första filmen om bolånekrisen skulle komma. Men inte trodde jag att ”Spider-man”-regissören Sam Raimi skulle bli först ut.

 Det är hela 16 år sedan Raimis senaste skräckis – ”Evil dead”-uppföljaren ”Army of darkness”. Han är minst sagt välkommen tillbaka i en genre som just nu lider av nyversions- och uppföljningssjuka.

Berättelsen kretsar kring karriärslystna bankkvinnan Christine som är på jakt efter posten som biträdande avdelningschef. För att få jobbet måste hon kunna fatta de tuffa besluten. Hon får besök av en mystisk gammal dam, fru Ganush. Damen kommer för att be om anstånd för ett förfallet lån annars blir hon vräkt från sitt hem. Christine väljer karriären och fattar det kallhamrade beslutet. I vredesmod förbannar damen Christine som resten av filmen får slåss för att slippa hamna i helvetet.

Raimi visar med comebacken att han är genrens främste med en film som bär alla hans kännetecken: galen, rolig - och riktigt läskig.

I en scen där Christine och fru Ganush har ett rendezvous i ett ödsligt bilgarage sitter man med bägge mungiporna uppklistrade i ett fånigt leende men naglarna är fastborrade i biofåtöljens armstöd och kroppen lika stel som en isstaty i Jukkasjärvi.

Och ändå vill man bara ha mer. Och det kommer – en masse.

Raimis modiga och abrupta slut lär inte gillas av alla men går hem hos mig. Däremot hindrar hans inte helt igenom politiskt korrekta historia den här filmen från att få full pott. Men det är nära.

Raimi, skit i plånboken och ”Spider-man 4”.

Ta mig till helvetet! Igen!