Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En påle i hjärtat till alla blodsugare

Människans girighet förvånar knappast längre, inte heller dess enfaldighet. Kombination av de bägge lyckas däremot svepa omkull en mellan varven.

Annons

En gång i tiden fick folk tag i sina konsertbiljetter genom att åka till aktuell arena och köa inför biljettsläppet. Det enda riktigt säkra sättet att verkligen få tag på en eftertraktad plåt var att börja tälta utanför försäljningsluckan en eller två nätter i förväg. Sedan började allt mer bokning skötas över telefon följt av internet, för att göra det enklare för kunderna sades det. I dagsläget håller nog många musikintresserade inte med om att det blivit varken enklare eller bekvämare att säkra sin plats på de större evenemangen.

Jag undrar hur många Metallica-fans det var som satt med uppspärrade ögon och klickade på Ticnets hemsida exakt när klockan slog midnatt och 19 oktober gick över till 20, endast för att möta meddelandet: ”Det är många som vill boka biljetter via ticnet.se just nu. Du har därför loggats ut så att andra får möjlighet att boka. Var vänlig återkom senare”. Därtill undrar jag hur många av dessa det var som slog sönder datorskärmen när det minuterna senare dök upp en oändlig mängd annonser på sajter som Tradera och Blocket vilka gjorde det möjligt att köpa sin biljett för minst dubbla ursprungssumman.

Tolv minuter, femton minuter eller trettio minuter, siffrorna går isär, men det gick i vilket fall vansinnigt fort att sälja ut de bägge spelningarna i Globen. Inte konstigt, då blodsugare enligt många historiska källor besitter övernaturliga förmågor som underlättar deras framfart. Ja, det är trots allt inte vanliga dödliga som sitter och ruvar på merparten av dessa svåråtkomliga papperslappar, utan ett själlöst pack som måste fördrivas från jordens yta. Dessa väsen går under många namn: Biljett24, Biljett.nu och Slutsålt.se bland andra. Totala as som gjort sig ett levebröd på att muta biljettombud till att sälja dem drösvis med eftertraktade plåtar för att sedan auktionera ut dem till högstbjudande.

Bland de värre effekterna detta får är att de som känner mest brinnande passion inför att gå och se ett band som Metallica inte får möjligheten: nämligen kidsen. Hårdrocksarrangemang med 13-års åldersgräns hör knappast till vanligheterna. För alla dem som ännu inte har åldern inne att kunna gå på krogspelningar innebär en stor akt på Sverigebesök en av få chanser att få se ett favoritband på scen. Därtill är det bra mycket enklare att övertyga en förälder om att släppa iväg en till Globen en kväll än till Hultsfred över en helg. Eller det skulle vara enklare, om det på grund av dagslägets situation inte vore dyrare att dra till Globen, det vill säga.

Den största skrällen i allt detta är dock Ticnets svar på det hela. Lösningen på att svarta börsens andrahandsmarknad tagit över biljettförsäljningen blir… att starta en egen andrahandsmarknad! Företaget ska alltså ta de närmaste månaderna på sig att starta ett eget auktionssystem för slutsålda biljetter för att, citat: ”minska svartabörshajarnas marginal”, slutcitat. Nu kan jag inte riktigt sätta mig in i hur en svartabörshaj tänker, men jag vågar tippa på att denne knappast känner sig hotad av någon som använder samma metoder som denne själv?

Slå en stor påle i hjärtat på blodsugarna istället. Det är uppenbart att det nuvarande försäljningssystemet inte fungerar, att den fria marknadens goda intentioner besegrats av sedvanlig profithunger. Det är dags att kräva en ordentlig omarbetning av systemet i fråga, så att det klarar av att fylla sitt ursprungliga syfte: förse musikintresserade med musik.

Mer läsning

Annons