Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En polis vikan lita på?

Annons

Under några decennier har jag färdats fram och åter till jobbet från en liten idyll i Norduppland. Ytterst sällan har jag stött på någon polispatrull efter vägen och när det hänt, mindre än tio gånger under 35 år, har de stått uppställda på samma ställe; backen i Hemlingby, utanför fabriken i Skutskär. Några gånger har en vänlig konstapel räckt mig ett nykterhetsprov och bett mig blåsa kraftigt. Inga missfärgningar.

Vid andra tillfällen har jag kört förbi hastighetskontroller utan att väcka någon vidare uppmärksamhet.

Jag har alltså lärt mig att hålla 50 där polisen står, på andra ställen kan det gå aningen fortare. Mina erfarenheter delar jag antagligen med några tusen andra som kör samma väg, år efter år.

Men varför poliserna ställer upp sig just där och just då har jag aldrig riktigt förstått, eller så har jag det. Nu är jag säker: Där polisen vinkar in oss kör nästan alla nyktra, och håller hastighetsgränserna. Polisen föredrar tider och tillfällen för sina kontroller när ingen rimligen kör full eller ens rattonykter.

Men där 70 övergår i 90, från Järvsta och söderut, kan motorcyklister och andra fartdårar köra hur fort som helst, nyktra eller inte. Det där vet ju polisen, men gör inte så mycket åt saken.

Den här arbetsordningen, absurd i varje detalj, är uttryckliga order från högsta ort. Det finns uppställda mål för antalet blåsningar och antalet fartkontroller. Målen skall uppfyllas. Det viktiga är inte att komma åt rattfylleriet eller fortkörarna, det handlar bara om statistik.

Om detta finns det numera en vetenskaplig rapport som väckt en del uppmärksamhet. Några politiker har allvarligt diskuterat polisens mål och medel, utan att komma närmare en förklaring till absurditeterna.

Att de flesta poliser föredrar arbete på bekväma tider är bekant, och framgick med tydlighet för ett tag sedan när ett nytt avtal ifrågasattes. Och när polisen behövs, alla vet när, är det inte så många i tjänst. Men där poliserna borde stå, som nu vid Lucia, är chansen betydande att de rattfulla kör förbi utan att vinkas in.

Och tidiga helgmornar, efter en kväll före, har polisen vanligtvis inte vaknat ännu. Den bakfulle riskerar inget.

Men rattfyllon dödar drygt hundra personer varje år. Fortkörare riskerar sitt eget och andras liv. Det borde finnas annat att göra för polisen än att uppfylla byråkratiska mål. Därför en fråga: Vad skall vi med den här sortens statistikpoliser till?

Mer läsning

Annons