Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ett koncentrat av de bästa av viljor

/
  • GAMBIA. Landningens rektor Peter Waldenbäck tillsammans med elvaåriga Brinton Jallow från Gambia – och Sätra.

I ”Landnigen” för nyanlända elever finns ett unikt givande och mottagande i mottagningsarbetet. Till Landningen kommer barn boende i Andersberg och även i andra stadsdelar på Söder och Valbo.

Annons

För närvarande har Landningen ett 60-tal elever. Elever som Landningens rektor Peter Waldenbäck talar om som samhällets mest sårbara och utsatta. Här finns bland annat i erfarenheter från krig, och ibland är Landningen elevens första skolkontakt.
På Landningen – som är ett koncentrat av de bästa av viljor – landar eleverna, och lyfter.

Det är onsdag och kartläggning pågår med 15-årige Modestas Stadanskas från Litauen. Det är SVA*-läraren Helena Francios som intervjuar med hjälp av tolken Gelmine Bauraite. Modestas berättar att ämnet religion inte finns i Litauen, däremot ”tro”. Och Helena berättar att svenska elever läser religion och förklarar att det är för att ge kunskap, inte för att påverka.

Mottagningsprocessen inleds alltid med samtal skola–föräldrar–barn, och kartläggning. Dessa avgör på vilken mognads- och kunskapsnivå eleven befinner sig, och till vilken klass denne ska slussas när landningens första fas är avklarad.

I vår rundvandring tittar Peter Waldenbäck och jag även in i studieverkstaden i gamla biblioteket. Här pluggas det extra med handledare.

Lika värde
Vi fortsätter till en lärosal, där Peter någon timme tidigare talat om allas människors lika värde. Flaggor hänger sida vid sida på väggarna, liksom bilder på de svenska årstiderna. I en skål ligger några röda äpplen.
– Eftersom vi aktivt arbetar med allas lika värde och trygghet är Andersbergsskolan en lugn arbetsplats för både elever och pedagoger. Besökare talar ofta om att arbetsron är så bra här.

Peter har tidigare varit rektor för hela Andersbergsskolan. Men en vistelse i Australien styrde honom åt ett annat håll. När Peter och familjen kom tillbaka till Gävle hade kommunen antagit Landningen som mottagningsverksamhet, och nu ansvarar han för två av Gävles tre landningar.

Erfarenhet
Peter har tio års erfarenhet av mångkulturella skolor, och tycker att Gävle är på väg att utveckla ett välfungerande mottagande.
– Ytterst handlar mottagning om att inkludera och inte exkludera elever. Landningen syftar till att på bästa, snabbaste och mest flexibla sätt inkludera våra nyanlända barn i skolan och samhället.


Och vad betyder ”bästa”?
– Att mottagandet är flexibelt och utgår från hög kompetens, och inte uppstyltat eller överbeskyddande.


Och de svenska eleverna, hur förbereds de?
– Med hög lärarprofessionslitet behövs inga ”modeller”, svarar Peter, att nyanlända elever tas emot på ett bra sätt är hela personalens ansvar.

Peter har även erfarenheter av att vara nyanländ förälder.
– Under familjens vistelse i Australien för några år sedan gick vår yngste son Leo, då nio år, i en mottagningsgrupp de första månaderna. Där såg jag barns sårbarhet i främmande miljöer på nära håll, och lärde mig mycket av det.

Något som utmynnat i?
– Min tro är att samhällen vars vuxna och barn samspelar genom skola, föreningsliv och nätverk har stora möjlighet att växa till en gemenskap som kan bygga hållbara broar mellan människor. Oavsett människornas bakgrund.
Tetha Åhs


* svenska som andra språk.

Mer läsning

Annons