Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ett skepp kommer lastat

Från hamnen i Karskär lossas 500 000 ton per år. Arbetarbladet kollar hur det går till.

Längst ut på Billerud Korsnäs industriområdet ligger hamnen. Vinden biter lite och blåsten tar med sig lukten från fabriken.

Längs med piren ligger fartyget Nyland som ankom i tisdagsmorse från Riga med massaved.

Arbetet är i full gång med att lösgöra lasten. Det är som en annan värld. Allt är så stort. Båten är lång och stor, kranen är hög med en lång hals och terminaltrucken är smidig trots sin storlek. Det är bara Jörgen Göransson och jag

som är små. Han är en av ägarna i Göranssons åkeri. De är anlitade av Billerud Korsnäs för att lossa de stora fartygen som anländer i Karskärs industrihamn.

– Sista april då är det vackert att sitta uppe i kranen minsann. Då är det eldar och raketer utmed strandlinjen på Norrlandet som man ser när man blickar ut över vattnet, säger Jörgen.

Vi klättrar upp i kranen. Det slamrar och dundrar när Lennart i hamnkranen plockar upp björkstockarna med kranens klor.

Så bryter solen fram från molnen och skänker oss en vacker vy över hamnen.

Vi ser den stora terminaltrucken med timmerbaljor komma tillbaka efter mer massaved och efter det ska luckorna till lastrummet öppnas och då är det flisens tur att komma iland i Bomhus.