Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Feminismens storasystrar

Annons

Maria Sveland skrev för några dagar sedan (DN 29 juni) om hur folkhemmet förvandlats till en ”familjeonani”.
Samtidigt som hon känner trycket från sina sju inredningstidningar serverar hon familjen ständigt dessa frysta köttbullar och makaroner.

Föraktfullt fnyser hon åt torpar-Ernst, åt bekanta som renoverar sommarstugor, åt att det alltid står 1–0 till huset och vi därför alltid har dåligt samvete:
”För precis som porren döljer en verklighet bakom alla stön så döljer renoveringen ett tidskrävande arbete som skapar hemskt tråkiga semestrar och allvarliga kriser i relationen.”
Vi har, menar hon, blivit itutade en bild av den lyckliga familjen, med stort bröllop, hus, sommarstuga. Det leder inte till familjeharmoni, utan ”familjeonani”.
Det är medierna, med sina blanka heminredningssidor och ständiga familjepropaganda, som förtrollat oss.
Svelands drapa är en av många oroandet tecken. Feminismen har kommit på avvägar. Efter att i 68-vänsterns och nyliberalismens fotspår ifrågasatt invanda normer och framgångsrikt lyckats riva ner mycket av gubbväldet, ”patriarkatet”, är de nu på väg att blåsa upp ett storasystersamhälle.

Vi har fått en mycket friare och öppnare värld, där folk inte längre skäms att följa sina inre röster. Men när folk använder sin ökade frihet att själva välja livsstil blir många av feministerna missnöjda. De frigjorda systrarna använder sin egenmakt på fel sätt.

De sminkar sig, visar halva ändalykten på stan, rakar muffen och lägger ut allt på nätet. Samt fortsätter att drömma om ett bröllop, en karl som kollar på
tv-fotboll – och naturligtvis trampet av små fötter.
Vi ser nu att många bland fiiinfeministerna har sina egna fördomar om hur friheten från normer och samhällsstrukturer ska användas. Som alla andra befriare historien uppvisat vill de ersätta ett förtryck med ett annat.
De har sin väldigt bestämda bild av hur den goda människan ska vara. Och den som inte följer de nya normerna anses förledda och lurade, vilket kräver omskolning. Samt kampanjer mot inredningsmagasin och herrtidningar.
I stället för det gamla patriarkala smygande gubbväldet är v

i på väg att få ett storasystersamhälle, som istället för osynliga pekpinnar i vardagen använder kampanjer för att skriva folk på näsan hur de bör leva.
Och i Piteå tar de nu steget fullt ut och säger att målet är inte bara att göra kommunen porrfri, utan att ”Piteå blir en herrtidningsfri kommun”!
Detta säger direktören för OK Q8 i Piteå-Tidningen 1 juli för kampanjen. Och det är alltså OK Q8 som initierat kampanjen (OK Q8 är de som förr var ett folkrörelseföretag och sålde drivmedel, nu när oljan är på väg att ta slut ska de tydligen ge sig in i moraltantsbranschen).
Och om det finns någon konsekvens i Piteå-kampanjen så kommer damtidningarna i fokus nästa gång. Ty damtidningsvärlden är inte ett dugg mindre fördärvlig än vad herrtidningarna är.

Om nu målet är en havregryngsstark befolkning, utan hår på handflatorna eller smink i nyllet, med hjärnor fyllda av goda och rena tankar, vad kommer då framtidens tidningsställ att innehålla?
Land och möjligtvis någon vältvättad lokaltidning?


Mer läsning

Annons