Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Finanskris à la Hollywood

I Hollywood deppar ingen över finanskrisen. De har ingen anledning.

Annons

Efter börskraschen 1929 steg andelen biobesök med typ 60 procent, enligt en artikel i DN.

Men finanskrisen kommer ändå att prägla utbudet, enligt nyhetsbyrån Reuters som har hållit uppe trendfingret i luften och känt efter vartåt det blåser. Folk vill inte se rika hemmafruar och framgångsrika karriärkvinnor när de egna stålarna börjar tryta, nej då vill de istället se arbetarklassen i rutan. Man vill se sånt som man lättare kan identifiera sig med.

Ett exempel är oglammiga komediserien "Roseanne".

Dessutom vill folk alltjämt se verklighetstrogna kriminalserier som "CSI": "Under en tid av problem, vill folk också se problemen lösas", förklarar mediestrategen Paul Kagan enligt TT Spektra.

Lite lagom verklighetsflykt alltså. Passar fint när det är gungigt på finansmarknaden.