Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

För lätta uppdrag i spinoff på Halo

/
  • TILLBAKA. Det skulle egentligen inte bli någon uppföljare. Men när vi snackar

Med "Halo 3" slog Microsoft och Bungie försäljningsrekord i nöjesbranschen.
Det skulle bli det sista spelet i serien.

Annons

Men nu kommer en spinoff i form av strategispelet "Halo Wars" - och vi har naturligtvis testat det.

Det skulle egentligen inte bli någon uppföljare. Men när vi snackar "Halo"-serien, en av de mest kritikerrosade och älskade genom tiderna, så var det väl egentligen aldrig fråga om att "Halo 3" skulle innebära slutet på sagan om människornas krig mot Covenanterna.

Nu släpps "Halo Wars" som är ett strategispel i realtid där du endera kan kontrollera människornas trupper eller Covenanternas.

I Kampanjläget spelar du på de godas sida, men i multiplayerläget kan du välja att kontrollera de trupper du älskat att hata i tidigare "Halo"-spel.

Kampanjen tar sin början när Covenanterna slagit tillbaka de mänskliga trupperna och funnit en hemlighetsfull artefakt.

Ditt uppdrag är enkelt: etablera en bas, slå tillbaka Covenanterna och beslagta artefakten.

I klassisk "Starcraft"-anda så gäller det att bygga upp en bas, farma fram trupper och inta områden på kartan.

Upplägget är mycket enkelt och starkt anpassat för konsolformatet. Även om strategispel alltid fungerat bäst på pc, med musen som kontroll, så har Ensemble Studios lyckats ta genren till tv-rummet.

Till en början känns kameran irriterande fladdrig, men så snart fiendetrupperna börjar välla in över kartan så förstår du varför.

Du flyttar snabbt och smidigt över slagfältet och det är ett måste i stridens hetta.

Enheterna slår ut varandra enligt ett klassiskt "sten, sax och påse"-snitt, vilket fungerar bra.

Grafiken ser bra ut i mellansekvenserna. Däremot känns stridssekvenserna väl avskalade.

"Halo Wars" flyter klanderfritt - kanske i överkant. Överlag känns uppdragen för lätta för den som har några strategispelsbedrifter under bältet.

Och det är där skon klämmer. "Halo Wars" är en underhållande upplevelse, men man kan inte tala om något större taktiskt djup.

Den som vant sig vid Bungies minutiöst utmejslade "Halo"-spel riskerar att bli lite besviken.

Där Bungie har finslipat balansen i sina spel så känns Ensemble Studios "Halo Wars" närmast som ett "pick up and play"-spel i jämförelse.

Med tanke på att "Halo" är alla seriösa seriösa Xbox-gamers favoritserie så känns "Halo Wars" som en kommersiell kompromiss - om än en ganska underhållande sådan.

Mer läsning

Annons