Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Försäkringskassan – Den sjuka arbetsplatsen

Annons

Det finns onekligen en viss ironi i detta med att Försäkringskassan, som handlägger sjukskrivningar, lassat på sin egen personal så mycket arbete att de tvingas sjukskriva sig och eller valt att säga upp sig. Under våren fram till sista juni har fem personer i månaden sagt upp sig vid Försäkringskassans kundcenter i Gävle. Knappast toppbetyg för en arbetsgivare.

På Försäkringskassan har man sju sekunder att besvara samtal. Till Gefle Dagblad säger det lokala skyddsombudet Irre Del Barba att:

Det kan ju vara så att man precis avslutat ett krävande samtal med hot eller med någon som sagt att de vill ta livet av sig och då vill man ju inte gå in i nästa ärende efter bara sju sekunder.

För att få vänta länge än sju sekunder med att besvara nästa samtal, måste den anställde få detta godkänt av sin chef. Hierarkiskt så det förslår, med andra ord. En ofrihet som knappast kommer vinna Försäkringskassan några priser för modernt ledarskap eller modern organisationsstruktur. ¨

Till Arbetarbladet säger Irre Del Barba att man inte hinner med alla ärenden. Bara 50 procent av samtalen hinner man besvara. Inte hinner man heller med att handlägga alla ärenden, med den följd att människor blir utan pengar.

Försäkringskassan är inte en organisation som får ha den här typen av problem. Av det enkla skälet att det äventyrar rättsäkerheten. Myndigheter som inte klarar av sitt uppdrag, är oacceptabelt. Försäkringskassan är dessutom en institution som ofta möter människor som befinner sig i en svår situation i livet. Att ha utarbetad personal och otillräckligt med personal för att möta de som tvinga ha kontakt med myndigheten, innebär att Försäkringskassan inte har förmågan att möta människor på det sätt vi bör kunna förvänta oss av dem.

Det är med andra ord dags för Försäkringskassan att se över sin organisation och korrigera de problem som gör de anställda sjuka och försämrar servicen.