Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Försäkringskassan i Gävle drabbat av massavhopp

Hög arbetsbelastning och dåliga arbetsförhållanden för anställda på Försäkringskassans har lett till avhopp och sjukskrivningar enligt det lokala skyddsombudet Irre Del Barba som är kritisk till ledningen.
– De har inte gjort någon undersökning av arbetsmiljön trots att vi har påtalat brister, säger det lokala skyddsombudet Irre Del Barba.

Annons

De anställda på Försäkringskassans kundcenter i Gävle tvingas att jobba mängder av övertid som har beordrats av arbetsgivaren. Det tillsammans med en hög arbetsbelastning har skapat ett arbetsmiljöproblem, något som Gefle Dagblad först kunde rapportera om. De skriver också att ett 20-tal personer sagt upp sig bara i juni månad till följd av arbetsmiljösituationen.

När Arbetarbladet talar med det lokala skyddsombudet Irre Del Barba bekräftar hon bilden av att det under hela våren varit dåliga arbetsförhållanden.

– Vi hinner inte med alla ärenden, femtio procent av samtalen hinner vi besvara. Vi hinner inte handlägga och göra klart ärenden så människor blir utan pengar helt enkelt, säger hon.

Enligt Irre Del Barbe beror avhoppen på den höga arbetsbelastningen och arbetsmiljön. Andra tvingas sjukskriva sig på grund av situationen och Irre är inte nöjd med bemötandet från ledningen.

– Arbetsgivaren måste undersöka hur arbetsmiljön är och hur vi påverkas men när de anställda går till sina chefer och klagar får vi till svar att det är bara att gilla läget, säger hon.

Kristina Ericson är områdeschef och hon säger de är medvetna om att det har varit en hög arbetsbelastning för de anställda under våren och att det beordrats övertid. Att 20 personer ska ha lämnat i juni till följd av en dålig arbetsmiljö känner hon dock inte igen sig i.

– Ser man hur många som har lämnat oss från januari till sista juni är det fem per månad men det är ingen klumpavgång i juni, säger hon.

Har ni märkt av ett missnöje?

– Inte i den omfattningen som nu beskrivs men vi vet att man blir trött av långa köer och ingen jublar över övertid, det vet vi.

Vad gör ni för att förbättra arbetsmiljön?

– I augusti ska vi jobba vidare tillsammans med alla aktörer på arbetsplatsen både nationellt och lokalt i Gävle för att se vad som händer och vad vi behöver göra, säger Kristina Ericson.

Att personal som påpekat brister ska ha fått sagt till sig att "gilla läget" är inte heller något hon själv känner igen.

– Jag känner inte igen det men vi ska alltid ta allt på allvar. Skulle det vara så att det kommer en situation som inte fungerar lyfter vi det och pratar med berörda parter, säger Kristina Ericson.