Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försäkringskassan, var god dröj

/

Försäkringskassan fungerar inte. Sedan omorganisationen, påbörjad 2005 när myndigheten ombildades, har Försäkringskassans interna organisatoriska problem sakta blivit till ett samhällsproblem.

Annons

Människor har inte fått sina pengar i tid, ärenden har fått ligga i månader utan att handläggningen ens påbörjats. Inte ens när andra myndighetspersoner försökt komma i kontakt med Försäkringskassan och dess handläggare har någon ringt tillbaka och eller mail besvarats.

En oanträffbar verksamhet bedrivs helt enkelt där bakom Försäkringskassans dörrar, och får vi tro alla JO-anmälningar bedrivs det inte ens nog med verksamhet.

Myndighetssverige fungerar uppenbarligen inte alltid. Enligt förvaltningslagen skall medborgaren kunna komma i kontakt med en myndighet genom såväl besök som via telefon. För att uppfylla förvaltningslagens krav på att vi skall kunna kontakta Försäkringskassan håller sig kassan med följande kontaktvägar; kundcenter, personliga handläggare, möjlighet att göra personligt besök, självbetjäning via telefon eller Internet, möjlighet att skicka post, mail och fax. Och kontakta Försäkringskassan verkar onekligen finnas alla möjligheter i världen att göra. Men att kontakta Försäkringskassan är något helt annat än att få ett svar från Försäkringskassan. Uppenbarligen. Eftersom inte ens kollegor vid andra myndigheter fått några svar på sitt kontaktande.

I sin granskning konstaterar JO bland annat därför följande:

och fortsätter sedan med att leverera följande kritik:

Men Försäkringskassans problem är inte bara ett myndighetsproblem. Det är också ett politiskt problem. För huvudman för Försäkringskassan och dess verksamhet är regeringen. Anslagen ur statsbudgeten har stadigt minskats. Skall myndigheten klara 2009 års budget måste man spara 900 miljoner på sin verksamhet. Reglerna har förändrats och kriterierna för när vi exempelvis är berättigade sjukersättning lika så. Förändringar som i sig försvårat Försäkringskassans arbete. Vilket man också flaggat för i bland annat remissvar till regeringen.

Problematiken är sammansatt och handlar bland annat om minskade anslag, ett forcerat förändringsarbete som inneburit att man under de senaste två åren har skurit ner antalet anställda inom organisationen med 3 000 och brister i kommunikation mellan myndighet och regering.

I ekonomin finner vi dock en inte obetydande del av förklaringen till Försäkringskassans problem. Sverige får helt enkelt den Försäkringskassa regeringen betalar för. Och med dagens anslag får vi tyvärr inte mer Försäkringskassa än så här.

 

Mer läsning

Annons