Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brynäs-Bosse bröt ny mark – nu är det GIF:s tur

/

Elfsborg bröt ny mark – och drog igång en arenautveckling i svensk fotboll.
Tio år senare ger sig Gefle IF in i matchen med nya Gavlevallen.
Men några garantier för succé finns inte, menar Boråsklubbens ordförande Bosse Johansson.

Annons

Bosse Johansson är uppväxt i Sveg och Brynäsmedlem sedan unga år. Han flyttade till Borås för att bli vd på fristående Sjuhärads sparbank i början på 2000-talet, och hamnade i styrelsen för det som skulle bli Borås Arena från dag ett.

Han var Bosse Bank. Och så fanns det Bosse Bygg, pensionerad regionchef för Skanska. Tack var det kapades mellanhänder och kostnader hölls nere. När den nya arenan med plats för 16 000 åskådare stod klar 2005, och ersatte gamla Ryavallen, hade den kostat 117 miljoner kronor och var den första större svenska arena som byggts sedan 1958. Bosse Johansson har varit ordförande sedan dess, både i Elfsborg och en tid i Svensk elitfotboll.

Då var Elfsborg en klubb för nedre halvan av allsvenskan. Sedan dess har de vunnit två SM-guld och tagit medalj vid åtta tillfällen. En klubb att räkna med, helt enkelt.

– Vi hade aldrig varit där i dag utan arenan. Vi hade inte haft möjlighet att värva hem spelare som Anders Svensson, Stefan Ishizaki eller Lasse Nilsson, och vi hade inte kunnat utveckla vår egen ungdomsakademi som 70 procent av a-truppen har passerat i dag. Men allt det hänger ihop med att vi kunde bygga så billigt som vi gjorde, säger Bosse Johansson.

Elfsborg dubblade sina sponsorintäkter direkt, från 13 till 27 miljoner kronor, och har sedan dess dubblat dem igen, till 45 miljoner. I dag omsätter föreningen 90 miljoner, exklusive eventuella spelarförsäljningar eller Europaspel.

Gefle IF:s mål är att dubbla sin omsättning, från 30 till 60 miljoner, inom den närmaste femårsperioden. Tv-avtalen är som de är, det är intäkterna från matcher och sponsorer som GIF själva kan påverka. I dag ligger de på totalt 13,3 miljoner, där 3,6 miljoner kommer från biljett- och kioskförsäljning. Det är på sponsorsidan den stora hävstångseffekten finns.

– Det går inte av sig självt. En ny arena räcker inte, men det ger förutsättningar för att jobba mer professionellt. I dag skulle jag vilja påstå att arenan är Borås viktigaste mötesplats för det lokala näringslivet. Men i Borås är fotbollen nummer ett, två och tre. Gefle IF har en tuffare match att gå, i och med konkurrensen med Brynäs. Det finns plats för två elitlag i mindre städer, men knappast två topplag.

Du är själv Brynässupporter, tror du Gävle kan bli en fotbollsstad på allvar?

– Det kan det bli, den som gör det bästa jobbet vinner. Se på Växjö, som var en fotbollsstad förut,och vad är störst i Örebro i dag – hockeyn eller fotbollen?

Elfsborg äger sin arena, Gefle IF hyr in sig i en kommunal arena. Men det ena behöver inte vara bättre än det andra, menar Bosse Johansson.

– Äger man arenan sitter man med kapitalkostnaden, och Malmö hade det riktigt tufft innan Champions League. Det kan vara ett sänke för verksamheten, som hyresgäst hänger det helt på vilket avtal som förhandlats fram. IFK Göteborg har till exempel varit besvikna på sitt avtal, de var för generösa mot hyresvärden.

Han menar att det är helt upp till Gefle IF om det blir succé eller inte.

– Men de har gjort underverk med små medel och egentligen överpresterat under några år, så nu ska det bli spännande att se vad de kan göra med bättre förutsättningar, säger Bosse Johansson.

Mer läsning

Annons