Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inget kommersiellt bakom GIF:s tröjbyte

Att Gefle IF byter sina himmelsblå tröjor mot vita har blivit en jättesnackis.
En av hjärnorna bakom förändringen är Magnus Lindmark, klubbens marknadsansvarige.
– Det är inte sponsorerna som krävt det här, som vissa tror, säger Lindmark.

Annons

Reaktionerna efter Sportens avslöjande om GIF:s nya tröjor, som senare också bekfräftades av klubben, har varit övervägande positiva tycker Lindmark.

– Det känns positivt. Alla såna här beslut skapar ju två läger, men jag tycker att vi har gjort ett väldigt bra grundarbete. Det här föddes faktiskt redan i september i fjol, säger Lindmark.

Sponsorerna har också till övervägande del varit positiva. Men de hade inget att säga till om i-n-n-a-n GIF beslutade sig för att slopa den himmelsblå färgen.

– Det finns inget som helst kommersiellt bakom det här. Att göra tröjorna vita handlar helt och hållet om att gå tillbaka till ursprunget, till våra rötter. Vi har varit dåliga på att berätta om vår historia tidigare, säger Lindmark.

– Sedan, om man ska se det ur ett sponsorperspektiv, är det ju ingen hemlighet att reklamen framhävs tydligare på en vit tröja. Men det är bara en positiv bieffekt.

Trots att Magnus Lindmark är marknadsansvarig och arbetar med att få in sponsorpengar till klubben skulle han allra helst se att GIF:s nya tröjor fick förbli helt vita. Så kommer det dock inte att bli eftersom flera företag vill ha sin logga på matchstället.

– Alla vill synas på tröjorna, det är det vi kan tjäna mest pengar på. Visst, om vi ska gå tillbaka till rötterna ska tröjorna egentligen vara helt fria från reklam, och visst skulle det vara läckrast. Men det är bara storklubbarna ute i Europa som har råd att göra så.

– Nej, företaget vill ha sin logga som den är, och vi kan inte kräva att de ska göra om den. Men vi kommer att jobba hårt för att det ska bli snyggt på tröjan, vi vill inte att det ska bli julgransvarning. Jag tycker att vi har lyckats få den ganska stilren och avskalad från reklam de senaste åren och vi vill inte backa något steg från det.

När det gäller sponsorer har Gefle IF ett hårt jobb framför sig. Den ekonomiska krisen kommer att synas även i fotbollsklubbens kassakista så småningom.

Magnus Lindmark räknar med 10–15 procent i minskade intäkter.

– Framför allt är det en stor osäkerhet bland företagen, de vill vänta och fundera. Och det får man ha respekt för.

– Vi måste försöka vara mer aktiva under säsongen. Normalt är allt klart till 99 procent till säsongen börjar, men i år tror jag att vi får slita under matchandet också.

Om bytet till vita tröjor kommer att hjälpa GIF att få sponsorer låter vi vara osagt.

Men Lindmark och kompani har i alla fall fått igång fotbollssurret rejält, trots att den allsvenska premiären är ett par månader bort...

 

Mer läsning

Annons