Annons
Vidare till arbetarbladet.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fotgängare – en fara för cyklisten

Fotgängare är lika farliga för cyklisten som bilisten är. Det visar forskning från Chalmers. Nästa steg är att jämföra elcyklar med de traditionella.

Cyklisten har en linjebuss på ena sidan och vägarbete på andra. Det blir trångt. Mycket trångt.

Videoklippet ingår i en studie som har gjorts vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Tjugo cyklister turades om att använda fem cyklar utrustade med kameror och sensorer.

Genom att backa bandet kunde forskningsgruppen se orsaker till några av de 60-tal olyckor och kritiska situationer som uppkom längs vägen.
Forskaren Marco Dozza tar själv cykeln till jobbet.
– Det var många situationer jag kände igen, säger han om videoklippen.

Måste dela

Svisch! En cyklist kan bli en obehaglig överraskning för den som strosar i stan.
Men i studien är det just fotgängare som utgör en lika stor risk för cyklister som bilister gör. Det behöver inte handla om rena påkörningar, utan att cyklisten väjer och då krockar med ett träd.
– Det kanske finns ett beteende hos fotgängare, att man inte tänker på cyklarna. Men jag tror också på infrastrukturen, säger Marco Dozza.

När fotgängare och cyklister måste dela vägbana, som i Göteborg, blir risken för krock större. En studie från Holland skulle inte ge samma resultat, enligt forskaren.
– De har cykelbanor som bara är för cyklar. Om vi går till England så har de inga cykelbanor, cyklar kör med bilarna. Där skulle vi hitta fler konflikter med bilister och färre med fotgängare, säger han.

Elcyklar på väg

De traditionella cyklarna byts nu ut mot elcyklar. Om några månader hoppas Marco Dozza kunna jämföra resultatet mellan den traditionella och varianten med extra skjuts.
– Vad vi vill veta är om de är lika säkra som en traditionell cykel, säger han.

Han hänvisar till studier från Kina där elcykeln har varit populär under en längre tid och där det finns signaler om att de snabba och tysta elcyklarna är farligare i trafiken.
Det gick bra för cyklisten som mötte bussen. Som i de allra flesta kritiska situationerna i studien lyckades cyklisten hålla sig kvar på cykeln.

TT